Bild: NASA
Nej, det är inte den upplysta Globen i Stockholm, det är en metanutsläppskarta för Mars. Metanet på Mars har varit svårt att förklara: nu med de nya kartorna, gjorda av astronomer som använt teleskop på Hawaii, börjar frågorna bli ännu mer intressanta. (Bild: NASA)

Visst var det dags för en ny omgång av Nu ska vi alla leka att det kanske finns liv på Mars? Astrobiologbloggaren Andrej summerar upptäckten på Liv på jorden och annorstädes och Emily Lakdawalla går till botten på Planetary Societys blogg. Mars’ metangas verkar ha sitt ursprung i bara vissa ställen på planetens yta, rapporterar NASA, och nu verkar metanutsläppen dessutom variera med tiden. Något slags aktivitet måste vara på g för att skapa metanet, och oavsett vad det är så är det en överraskning att det sker. Forskarna gissar på två möjligheter: Är det seismisk aktivitet så saknas det andra övertygande tecken på det. Är det underjordiskt liv så har vi ju inte heller något annat tecken på det ännu. DN intervjuar astrobiologer av alla tre sorter och de utesluter inte alls att det är liv det är fråga om. Nu behöver man ta sig till rätt plats och gräva ner flera meter för att kolla, med Mars Science Laboratory kanske, men redan innan kan man göra nya observationer från jorden och mäta halter av olika isotoper för att ringa in metanets ursprung.
Originalartikel hos Science Express