karta: Per Ahlin, kometlägen från Sky & Telescope
Så hittar du kometen Lulin på natthimlen. De blå ringarna visar var kometen ligger strax innan midnatt vid de angivna datumen i februari och mars 2009. Kometen passerar nära Saturnus ikväll den 23/2, förbi Regulus den 28 och den 6 mars blir det de suddiga fläckarnas kamp då den passerar stjärnhopen Bikupan (M 44). Klicka för att ladda ner kartan som pdf. (karta: Per Ahlin, med kometlägen från Sky & Telescope)

Ikväll passerar den hypade kometen Lulin bara fyra månbreddar från planeten Saturnus. Här kommer några tips för att bäst ta del av spektaklet ikväll – och följa kometen under de kommande veckorna.

1. Se till att du har rätt utrustning. Är det jättemörkt där du är så kan du kanske skönja den med blotta ögat, men åtminstone en liten kikare kommer du att behöva för att uppskatta synen.
  2. Gå ut sent. Kometen syns bäst mellan kl 23 och 04 ungefär. Du behöver fri sikt mot söder (och en mörk plats, som sagt).
  3. Hitta med karta. Ikväll ligger Lulin strax söder om Saturnus i Lejonets stjärnbild. Natten den 27 passerar den Regulus klaraste stjärna Regulus. Under mars flyttar den in i Kräftan (se kartan nedan) och sen Tvillingarna. Detaljerade stjärnkartor är bra att ha: kolla hos Sky & Telsescope och Caffeinated Astronomy.
  4. Ta din tid! Visst är det kallt men mörkerseendet tar lite tid att slå till. Vänta minst 20 minuter innan du ger upp.
  5. Läs på. Kometer är mycket gamla, isiga och sotiga himlakroppar. Lulin upptäcktes från Taiwans Lulinobservatorium 2007, och kommer nog aldrig besöka oss igen. Läs mer på Wikipedia eller hos cometography.com. Den är känd för sina två svansar – jonsvansen som solvinden blåser ut och stoftsvansen som pekar åt motsatt håll.
  6. Låt inte förväntingarna bli allt för höga. Kometen ser ut som en svag suddig stjärna, och är då ett lätt byte för grannens säkerhetslampa eller idrottsplatsens strålkastarljus. Lulin kan inte heller mäta sig med spektakulära kometer som förra årets Holmes, 1990-talets Hale-Bopp och Hyakutake, eller ens Halleys senaste besök.
  7. Gick det inget vidare? Prova igen nästa gång det är stjärnklart, kolla på Saturnus istället, eller surfa över till spaceweather.com:s fina samling Lulin-bilder. Och man vet aldrig, det kan komma en bättre komet när som helst.

[Den 24 februari bjuder förresten Saturnus på en dramatiskt mångdubbelt månpassage (NASA, Sky & Telescope), men det sker under förmiddagen då Saturnus inte syns från Sverige.]

Foto: Bengt Rutersten
Bengt Rutersten fångade kometen Lulin från södra Stockholm natten mot lördag. Han har fler kometkort på sin hemsida. (P-M Hedén har också plåtat den, och på Astronomiguiden är folk också i farten).

1. Rapport 23:45 södra Stockholm: lyckades inte se kometen. Stjärnklart men rätt tjockt dis betyder att med 8×25-kikaren ser jag ner till magnitud 6-stjärnor, men det räcker uppenbarligen inte för att se något som är 5,5 och suddigt. 🙁

2. Samma här, det klarnade upp i 15min men jag lyckades inte se Lulin med min lilla kikare innan det mulnade igen.
    Det blir till att åka iväg i helgen för att försöka se/fota kometen från en mörkare himmel.

3. Fick reda på att denna kometen skulle finnas här idag av min so lärare (går i 8:an). Visserligen så sa han att den skulle finnas i syd – väst och han uppgav ett annat namn men googlade lite och fick sedan rätt fakta.

Detta var första gången ja skulle leta upp något på himlen men tack vare guiden så gick det fint och även en film på youtube så hittade jag det rätt lätt.

Var stjärnklart här hemma på landet och jag hade tillgång till en kikare. Letade upp den och försökte se den utan men såg endast en liten skugga och med kikare såg blev den endast större, men den skilde sig lite från de andra så jag tror jag såg kometen iallafall 🙂

4. Fantastiskt, grattis Mattias! 🙂
    Skugga var ordet, den var helt klart den minst spektakulära komet jag sett (nu är jag uppe i 5 st eller nåt). Men visst är det urskönt att hitta rätt.