Bild: Particle Zoo/CERN/ESARymdstyrelsen har avslöjat en massa symboltyngda saker som Christer Fuglesang kommer att ta med sig till Internationella rymdstationen i sommar (se även DN). Dit åker han tidigast den 6 augusti med rymdfärjan Discovery. Bland prylarna är en Djurgårdsflagga, en samisk sked, en karta över Göteborg och en minifrisbee. Och en mjukispartikel. Den där sista har gjorts av underbara Particle Zoo på uppdrag av rymdorganet ESA och kärnforskningsanläggningen CERN (Christer är ju en gammal partikelfysiker). Particle Zoos ägare och sömmerska, kaliforniska Julie Peasley berättar om uppdraget på sin hemsida. Där kan du dessutom köpa en egen partikel att gosa med – allt finns till försäljning från protoner och neutroner till kvarkar och så klart Higgs-partikeln, som CERN:s Large Hadron Collider snart ska börja leta efter.

Christers glada gula partikel är en neutralino. Den har än så länge inte setts i verkligheten men många astropartikelfysiker tror att den är en het kandidat till att förklara den mörka materian.

Allt om Christers andra rymdresa kommer du förresten att kunna läsa i Populär Astronomis nästa nummer, som släpps den 8 juni. Under tiden så kan du läsa om den hos Astrowebb.

• Bara massa onödiga saker ;). Jag kan ställa upp som Fuglesangs OFK, tänk er två svenskar samtidigt i rymden. Visst kan det bli lite obekvämt att vara undanstuvad i en låda ett tag men med lite mat och vatten löser det sig ;).

• A Noname

Det blir inte bara obekvämt att vara OFK utan direkt livsfarligt för alla saker ligger vakumförpackade.

• Magnus Nybom

Men för faan! Gagarin var ju 48 år före Fuglesang, det är ju pinsamt att han uppmärksammas överhuvudtaget.