Bild:  NASA/JPL/Infrared Telescope FacilityJa, det ser i alla fall ut så. För exakt 15 år sedan krockade söndersmulade kometen Shoemaker-Levy 9 med planeten Jupiter, och skapade nya mörka fläckar i gasjättens atmosfär. Nu kan det ha hänt igen. I söndags plåtade australiensiska amatörastronomen Anthony Wesley Jupiter och noterade till sin förvåning en ny svart fläck utöver planetens vanliga röda fläck. Hans bilder och rapporter kan du se på hans hemsida. Nu har proffsteleskopet IRTF på Hawaii tagit en bild i infrarött ljus och bekräftar vad många misstänkt, att samma sak har hänt som i juli 1994 – något har krockat med Jupiter.
Det är förstås riktigt ovanligt med synliga komet- och asteroidkrockar på andra planeter, men som solsystemets tyngsta planet är Jupiter lite av en magnet för inkommande kometer.
Är du uppe på natten så skiner förresten Jupiter fint i söder, åtminstone från landets södra hälft.
Bad Astronomy-bloggen, NASA/IRTF, TV4 Nyheterna