Rymdkarnevalen har vilat tillräckligt länge! Sedan förra omgången har den svenska rymdbloggosfären blivit större och roligare. Nu med, till exempel, coola ungdomar!

Foto: Patrick Moore
Okej, ungdomar från förr i alla fall. Från Malmö bloggar nypensionerade Ulf R. Johansson (t.v. i bilden) i Astronomiska Sällskapet Tycho Brahes nya Cassiopeiabloggen, som snabbt blivit en av mina favoritbloggar. Ulf R. skriver roligt om det mesta som fångar hans intresse. Som till exempel konsten att göra en nattmacka, ett besök hos engelska astronominestorn Patrick Moore med polaren Carsten anno 1960, varför Sydafrika sparkade en av sina främsta astronomer och vad tidens mest kända astronomer dött av.

Åka:s blogg Stjärnstoft och kugghjul är en till fast punkt i bloggosfären. Där kan man läsa om att forska på exotiska platser, eller, lite mer hushållsnära tjänster i diskhons naturkunskap. Borta på Akademisk frihet undrar man för övrigt om din gamla lavalampa funkar på Jupiter.

Nyhetsbloggen SpaceFlash med ena foten i Gävle och den andra i Göteborg blir allt bättre. Bland annat har de tittat på rymdstationens nya observationsrum Cupola.

Rymdkanalen bloggar vanligtvis Charlotte och Arvid om det mesta i rymdväg. Ibland släpper de tangentbordet och låter kollegan Sven Grahn hålla på, som till exempel när han nyligen la upp en hisnande video från en flygning 2008 med sondraketen Maser-11.

Rymden i dag är det numera oftast kortfattade roliga länkar som gäller, men Dag har också skrivit om Danmarks senaste rymdupptåg, Copenhagen suborbitals förestående raketuppskjutning från Bornholm. Under rubriken ‘Danskar har roligare’.

Roligare än svenska Mango och Tango just nu i alla fall. Nu blir de små dansarsatelliternas uppsändning ännu lite försenad, enligt Rymdbolaget-Krister Sjölanders senaste rapport på Prismabloggen.

Assi och Astronomibloggen finns numera i Luleå men ännu är det full rulle där: fina bilder på dödsstjärnemånen Mimas till exempel.

Har du varit ute och skådat på sistone? P-M Hedén lyckades (ovan) med bedriften att fånga solsystemets eget stoftmoln, zodiakalljuset, från Dalälven – se hela bilden här. Enligt André Franke på Astroinfo gör Venus nu entré på kvällshimlen och i helgen såg jag den hela två kvällar i rad strax efter solnedgången. Landets bloggande astrofotografer har också varit i farten: Göran Strand plåtade Orion och Cristofer firade Alla hjärtans dag med en riktigt pördig bild på Julgranshopen. Skånska slöjdastrobloggare (jajamen) Maria Ehrenberg har haft mindre tur med vädret men är det mulet så kan man alltid brodera en galax istället. Vid andra ändan av rymdkonstspektrumet rapporterar Månhusbloggen hur det går med planerna på att bygga en röd stuga på månen. Nu senast handlade det om teknikprov hos Mälardalens högskola, där man vet hur man gör ett uppblåsbart golv.

Vad händer i mikrobloggosfären då? På Twitter är svenska astronomer, proffs och amatörer, ännu ganska tysta, men Rymdsverige kvittrar gärna. Inte bara astronauten @CFuglesang: Vid sidan om rymdstyrelsechefen @OlleNorberg kan man följa Rymdbolagets presschef i Kiruna @Johanna_B_Roos; Odd Minde på Rymdgymnasiet är @Tornio_River och nyhetsförmedlaren Johnny Rönnberg gör en stark insats som @astrowebb.

En annan på Rymdgymnasiet är eleven Mikael Ingemyr som bloggar på On the discovering of distant worlds om sitt besök på teleskopet NOT och hur han observerade exoplaneten WASP-12 b. Nu rapporterar han att hans mätningar visar att planeten är den största kända exoplaneten. När börjar landets proffsastronomer blogga om sina upptäckter, undrar man.

Nu går rymdkarnevalstafetten vidare!