Skotten Scott Manley slutade med astronomi för att, så vitt jag kan utröna, jobba med IT-säkerhet på heltid och dj:a på fritiden. Men han lyckades inte hålla sig bort från vetenskapen, och beviset är den här fantastiska animering. Klicka på playknappen och se hur jorden, Mars, Venus och Merkurius under de senaste 30 åren fått sällskap i rymden av allt fler asteroider.

Asteroidupptäckter sedan 1980. (Video: Scott Manley)

OK, visst. Stenbumlingarna har funnits därute väldigt länge. Men nu vet vi vilka de är och hur de snurrar, både de som håller sig på behörigt avstånd (de gröna prickarna) och de som vi delar omloppsbana med (de röda). Det är just de röda, de jordnära asteroiderna, som vi behöver hålla ett öga på. De flesta kommer aldrig speciellt nära oss, men asteroidkrockar har skett förut och kommer att ske igen.
Det är snyggt och tankeväckande – och gjordes av någon som inte får betalt för att forska. Världens astronomer, de svenska inräknade, sitter faktiskt på en massa snygga data som du aldrig får ta del av för att ingen ids programmera om dem till något som ser bra ut. Titta på asteroidsvärmarna, kära forskarvänner, och fundera ni inte skulle kunna göra något fint själva.

• Ove Rosvall

Ja, jag må då säga att det är ett rejält asteroidbälte därute som framkommit sedan Piazzi fick syn på Ceres 1 Januar 1801. Än mer spektakulart är de Jordstrykande s.k Neo:s som leker tafatt med Jorden hela tiden..

• Ove Rosvall

Skulle vilja fylla på med en fråga. Har man nånsin mätt en asteroids (eller meteorits ) ålder radiometriskt?..

• @Ove: Ja, flera stycken. Mer om dem finns på t ex Wikipedia.

• Ove Rosvall

Robert: Jo, det finns en hel del på Wikipedia. Det här med asteroider och Jordens ålder har jag faktiskt fått ett proffssvar med din hjälp. Mitt lilla problem kvarstår dock då jag tycker att Jorden själv inte borde vara 4.5 miljarder år, bara den materia den är uppbyggd av och det lär väl komma från allt smått ute i solsystemet som kometer och asteroider. Och de verkar ju vara just 4.5 miljarder år också.Rester från en supernova som startat sina radioaktiva klockor då. Själva Jordens tillblivelse borde rimligen inte ligga så långt tillbaka i tiden. Dessutom tror jag man kan kapa 1 eller 2 miljarder år i början av de här 4.5 miljarderna år på Jordens ålder. En tid som det knappast finns några som helst spår av..
    P.S. Vill passa på och tacka för de svar Robert ger till en något trögtänkt astronomiintresserad D.S

• Mommaz

Tack, detta hjälpte mitt astronomiarbete!

• Pingback: Asteroidjakt och asteroidkrockar | Anarres()