Möt WFIRST: rymdteleskopet som ska ta itu med den mörka energin en gång för alla (och hitta en drös med små planeter liksom på sin fritid). Bild: JDEM Interim Science Working Group/GSFC/NASA

Vart tionde år bestämmer USA:s astronomer sig vad de helst vill hålla på med i framtiden. Forskningsråden är med i processen och resultatet kokar ner all spretande astronomisk kunskap till prioriterade önskelistor för framtida projekt, både rymdteleskop och teleskop på marken. Europa har förresten ett liknande program som heter Astronet. Den amerikanska Decadal Survey, som det heter, har nu samlat ihop och summerat de 324 diskussionsartiklar som skrivits och publicerats under det senaste dryga året. Allt i en rapport som släpptes för en dryg vecka sen av ordföranden, astrofysikern Roger Blandford och nu finns att ladda ner i sin helhet.
Astronomernas hetaste önskerymdteleskop då? Det heter WFIRST, ett överraskande nytt namn för nästan alla. Det fanns tidigare som designstudie som togs fram inom projektet JDEM, ett samarbete mellan NASA och USA:s energidepartement med mål att undersöka vad som ligger bakom universums accelererande expansion: den helmystiska mörka energin. Genom att kartlägga himlen i infrarödd ljus med hög upplösning, ska WFIRST se hur miljardtals avlägsna galaxer förvrängs av den mörka materian som ligger mellan oss och dem, något som kan hjälpa kosmologer att lista ut hur den mörka energin verkat under universums historia.
Kul grejer med andra ord, och viktigt om vi ska lösa astrofysikens just nu allra största gåta. Likaså kommer jätteutredningens förstahandsval för markbundna projekt, kartläggningsteleskopet LSST, kunna bidra till samma forskningsområde.
Astronomerna har med detta skjutit fram i tiden svaret på en annan, kanske större fråga: Är vi verkligen ensamma i universum? Trots lovord i rapporten och svindlande högkonjunktur för alla teleskop och instrument som letar efter, och hittar, exoplaneter, så blir det ingen stor satsning från USA. Okej, det är inte riktigt sant, WFIRST självt kommer att komplettera dess kosmologiska mål med att leta små planeter via tekniken mikrolinsning. Men de planeter som WFIRST hittar blir mycket svåra att följa upp med andra medel.
Kanske kan astronomer i Europa hitta på de teleskop som svarar på våra frågor om villkoren för liv runt andra stjärnor. Trots alla nya upptäckter är det ännu inte helt klart hur vi ska göra det, och amerikanerna kanske bara avvaktar en smula (det är i alla fall Julianne Dalcantons tolkning på bloggen Cosmic Variance). Med tanke på nya rekordstora planetsystem och annat skoj som kommer i veckan håller vi väl tummorna.

• Ove Rosvall

Det nämns här accelerande expansion av universum och då tänker jag på röförskjutningen i ljuset( En form av dopplereffekt antar jag). Men om man i stället tänker sig en kontraktion av universum, får man inte samma rödförskjutning även då, eller..

• Kent Carlsson

Mystisk mörk energi?
    Den är inte mystisk längre, det finn en mobilladdare som använder mörk energi för att ladda upp batterier:

”ShadowPower G1
    Ladda din iPhone miljövänligt med mörkrets kraft.

1199.00

Ladda din iPhone miljövänligt inomhus eller i fickan! Till skillnad mot solcellsladdare hämtar ShadowPower energi från mörkret. Ju mörkare det är desto mer energi kan utvinnas. Trots att Large Hadron Collider-projektet bara är i sin linda har redan frukter kunnat skördas i konsumentelektronikbranchen. ShadowPower är det första exemplet! Det går till så att antifotoner i en elektrokemisk cell (DarkCell) extraherar negativ alphavolt från partiklar i den mörka materian (som finns i allt från lätt skugga till totalt mörker). En kondensatorkristall fasvänder till positiv energi som alltså laddar din iPhone! En genomsnittlig midvinternatt laddas din iPhone på ca 9 timmar. Passar alla iPhone-modeller. Mått 32x116x12 mm. Lev inkl resefodral.”

Ja, fa’n tro’et!

Här är länken:

• Hans Bengtsson
  • @Kent, @Hans: Skoj 🙂 Fast det verkar vara mörk materia och inte mörk energi som ska vara kraftkällan (liknande namn med – som vanligt inom astronomin – helt olika innebörd). Helt rätt val tycker jag, om mörka stjärnor kan göra det, varför inte en Iphone-laddare?
    Att utvinna något ur den mörka energin är, äh, lite mer av ett framtidsprojekt, oavsett det hoppfulla uttalandet som en amerikansk senator gjorde häromveckan

• Torbjörn Larsson, OM

Det är JWST risktagning och fördyring som spökar, vad jag förstår. Annars vore ju risktagningen att starta en TPF utveckling nu och styra upp med Kepler 2 årsresultat mm förmodligen lägre än JWST. (Som en kommentator sa på CV.)

@ Ove: Nej, kosmologisk rödförskjutning beror, vad jag förstår, på rumtidens kosmologiskt ökande volym, den drar ut fotonens våglängd med tiden. (Eller ”tiden och rummet” om man ska vitsa över fysiken.)

Så omvänt ger naturligt en kosmologisk kontraktion en blåförskjutning.

• Torbjörn Larsson, OM

Vid närmare eftertanke var det en opedagogisk förklaring, om man utgår från att all rödförskjutning härrör från Dopplerskift. Det gör den inte, som Wikipedia vet att berätta, det finns:

– röd/blåförskjutning från relativa rörelser mot en vågkälla (Dopplerskift för ljud och ljus)
    – röd/blåförskjutning då en foton förlorar respektive vinner energi då den tar sig ut ur respektive in i en gravitationsbrunn (gravitationellt röd/blåskift)
    – rödförskjutning då en foton (och därmed fotonens våglängd) sträcks ut då rummet sträcks under kosmologisk expansion (kosmologiskt rödskift).

Att kosmologiskt rödskift vinner över Doppler röd/blåskift på grund av tex stjärnors relativa rörelse gentemot oss _då fotonen sänds ut_, ser man då nära objekt kan vara blåskiftade men det växande kosmologiska rödskiftet till slut blir dominant.

• Ove Rosvall