2010 blir ett bra år för meteorregnet perseiderna, och det är nu det gäller: framförallt natten mot fredag den 13 augusti. Är du vidskeplig så kan du börja otursdagen med att önska ordentligt, för alla andra kan det bli ändå en skön kväll under stjärnorna med inslag av de glödande gruskornen från rymden. Det finns en hygglig chans att se perseider under hela veckan: en del tidiga har faktiskt redan setts enligt Internationella meteororganisationen IMO:s sida för liverapporter.
Populär Astronomis råd är som förra året: kolla att det är klart väder, ta dig någonstans där det är mörkt, titta dit himlen är allra mörkast och ha tålamod.

Men vad sägs om ett skur av sprakande meteorlänkar. Brittiska Meteorwatch gjorde den underbara trailern ovan, som Assi tipsat om och trissar upp spänningen ordentligt. Projektet koordinerar skådare världen över och har bland annat en uppdaterad karta över alla som rapporterat meteorer via Twitter.
Titta på stjärnfallet behöver du inte göra ensam. Gå ännu hellre på stjärnvisning, till exempel på Botaniska trädgården i Göteborg på torsdag kväll, på Tycho Brahe-observatoriet utanför Malmö onsdag, torsdag och fredag eller i Norrköping hos astronomiklubben NAK eller i Örebro. Ännu bättre, gå på stjärnfest: på Öland pågår klassikern Sagittariusträffen hela helgen 12-15 augusti. NAK ordnar ’meteorräkningskväll’ även natten mot lördag och antagligen siktar man på att rapportera till IMO. Hedervärt! Vill du göra det själv så finns vår polare Hans Bengtssons instruktioner om hur du räknar fram ditt ZHR här på Astronomiguiden och här är rapportformuläret hos IMO. Vad vet forskarna om meteorerna då? Läs om det hos till exempel meteorforskaren Detlef Koschny som tillsammans med kollegor spårade hundratals i 3D med en fiffig kamera, och skrev projektdagbok på sin blogg. Snittperseiden 2009, upptäckte de, åkte genom rymden med en hastighet på 150000 kilometer i timmen, började lysa vid 111 kilometers höjd, och skapade ett spår som nådde 14 kilometer nedåt när den brann upp (pdf). Exempel på bild är P-M Hedéns (även här t h) eller de i Spaceweather.com:s galleri. Mer om den aktuella meteorforskningen finns i Asta Pellinen-Wannbergs artikel i Populär Astronomi 2009.
Annan bakgrundsläsning hittar du hos Sky & Telescope, IMO:s perseidsida för 2010 och Universe Today.
Sista orden går till mikrobloggaren Esmeralda som summerade fint häromdagen: ”Glöm inte detta. Leta upp en mörk plats, ta med brassestolen, filten, termosen och njut.”