Nu i eftermiddag svensk tid svänger NASA-sonden EPOXI – även känd som Deep Impact – förbi kometen Hartley 2, som vi skrev om tidigare och som några av er själva sett på natthimlen. Sonden kommer så nära som 700 kilometer från kometens kärna och gör att vi ännu en gång får komma nära en av solsystemets riktiga långkörare. Tidigare har sonder gett oss närbilder av kometer som Halley, Tempel 2 och Wild 2, men Hartley 2 blir den minsta kometen som fått besök från jorden. Planetary Societys oförtröttliga Emily Lakdawalla har publicerat tidsschemat för besöket: där ser man att sonden kommer närmast kl 14:50 svensk tid, och färska bilder kan dyka upp på EPOXI:s hemsida bara en halvtimme efter det. Räkna med att Emily refererar dessutom händelsen på sitt Twitter-flöde @elakdawalla. EPOXI har ett eget Twitterflöde: det heter @cometexplorer och sida på Facebook.
Hur kommer Hartley 2 att se ut? Som en 2,2 kilometer lång gurka om man ska tro de suddiga radarbilderna som publicerades förra veckan (och som Ulf på Cassiopeiabloggen tipsat om).

Alla besökta stenbumlingar: asteroider samt (i nedre högre hörnan) kometkärnor. Bild: NASA/ESA/JAXA m fl, montage av Emily Lakdawalla (mer om bilden här)