Jesper Sollerman, ordförande för Svenska Astronomiska Sällskapet, lanserar i decembernumret av Populär Astronomi ett ambitiöst förslag inför 2012.

Jesper Sollerman (Foto: Haukur Sigurðarson)

Kanelbullen har en, och potatisen också. Behöver vi inte en Astronomins Dag?

År 2011 går mot sitt slut. Det har blivit en hel del astronomi även i år – minns inte minst Astronomdagarna i Göteborg och årets Nobelpris i fysik. Det händer mycket mer även om det är svårt att få överblick över alla sjudande aktiviteter i Astronomisverige. Samtidigt har vi pustat ut lite grann de senaste två åren efter den stora urladdningen med astronomiåret 2009 – när ALLA verkade jobba med astronomi.

Nu behöver vi ta nya tag. Jag tror att Astronomisverige behöver en fast punkt, en dag, när vi kan samordna mycket av de aktiviteter som redan finns – mot skolor, allmänhet och medlemmar. En Astronomins Dag.

Det finns redan många motsvarande dagar, både för geologi, kemi och – som sagt – kanelbullen. Många goda exempel att ta efter. Jag tror att Astronomisverige, med alla dess aktörer i form av lokalföreningar, amatörer, utbildare, yrkesastronomer och andra entusiaster fungerar utmärkt som arrangör av ett sådant evenemang. Vi såg bevis för detta redan 2009. Svenska Astronomiska Sällskapet skulle kunna fungera som spindel i nätet.

Nu är frågan bara – När? Sannolikt passar en mörk höstdag/natt bäst. Kanske kan vi passa på vid höstdagjämning, eller natten då vi ställer om till vintertid? Ett hyfsat fast datum är nog bra för att inte allt ska glömmas bort efter något år, som exempelvis just sista lördagen i oktober.

Vad tycker just du?

Jesper Sollerman

• Jonas Carlsson

Bra idé! Kanske man ska studera Astronomisk Kalender för att hitta en dag då något lite mer spektakulärt inträffar som kan attrahera ”vanligt folk” att uppsöka en förening eller, troligtvis ännu bättre, att föreningen uppsöker allmänheten där den finns.
    Vi i Aquila har några gånger tagit med ett dobsonteleskop till centrala Kristianstad och visat både månen och någon planet som legat bra till. Det har blivit väldigt populärt!
    Om man bestämmer ett datum när exempelvis halvmånen och någon av våra större planeter står bra till kan man säkert räkna med tillströmning.

• Jesper

Hej Jonas,

En bra mån-dag kan vara ett alternativ. Men då hamnar ju Astronomins dag på olika dagar varje år. Jag undrar om det inte vore bättre att försöka arbeta in något mer etablerat datum som vi kan hålla oss till varje år?

Jesper

• Mycket bra idé, Jesper! Helt i linje med den globala utvecklingen. Jag hjlper gärna till med de kontakter jag kan bistå med. Mikael Strandänger

• Nu finns det en diskussionstråd på Astronomiguiden och återkoppling finns ocskå på PopAst:s facebooksida. Bland annat föreslås den 3 september som ett bra datum.

• Nu finns det en diskussionstråd på NSAA:s diskussionsforum om Astronomins dag.
    Hösten är nog bäst för oss i norr!
    Kom ihåg oxå att skolornas alla elever, där framtida astronomer nu finns, gärna vill ha avbrott i veckans många arbetsdagar. //OM

• Just lördagen då man påföljande natt byter till vintertid, tycker jag passar bra. Då får ju folk en sovmorgon som kompensation för att kanske ha stannat uppe lite extra kvällen innan.