Virvelstormar stora som Europa, sedda från både rymden och Svenska solteleskopet (blåa bilderna). Bild: Scullion & Wedemeyer-Böhm (2012); NASA

Varför är solen så het? Astronomer förstår hur temperaturen på solens yta (ca 6000 grader) beror på kärnreaktioner, gasrörelser och strålning i dess inre. Men i solens yttersta lager, koronan, är temperaturen så hög som en miljon grader och forskarna vet inte riktigt hur det kommer sig (se våra tidigare inlägg). Kunskap om koronan är viktigt för att vi ska förstå solens allra mäktigaste stormar, sådana som kan påverka oss här på jorden.
Nu visar mätningar från Svenska solteleskopet på La Palma och NASA:s solteleskop i rymden SDO att en het ny lösning på gåtan kan finnas: kraftiga magnetiska virvelstormar.
Bevis för stora virvlar på solen upptäcktes tidigare i år av NASA:s solteleskop i rymden SDO (Dagbladet, Discovery). Men de nya stormarna, som blåser med hastigheter på upp till 10 000 kilometer i timmen, var tidigare okända. Med Svenska 1-meters solteleskopet och dess instrument CRISP har forskarna mätt gasrörelser inuti stormarna och jämfört med datormodeller av solens yttre lager. De drar slutsatsen att de är så kraftiga och så många – uppemot 11 000 stormar rasar runt om på solen en vanlig dag – att det kan vara de som hettar upp koronan till sanslösa temperaturer.

Virvelstorm sedd med Svenska solteleskopet. Animering: Sven Wedemeyer-Böhm

Rönen publiceras i en artikel i veckans nummer av Nature av ett forskarteam med bas i Oslo där uppsalaforskaren Jaime de la Cruz Rodriguez ingår. Mer bakgrund, bilder och en fräck film finns på forskarnas nysläppta hemsida solartornado.info (mer hos Universitet i Oslo).