PoGOLite (nedan t v) väntar otåligt inne i hangaren på Esrange medan NASA:s ballong förbereds ute. Foto: H-G Florén

Hoppet om att PoGOLite ska flyga från rymdbasen Esrange som planerat börjar minska.
Det ballongburna teleskopet skulle redan ha varit fyrtio kilometer ovan jord med sina gammakänsliga ögon på den mystiska krabbpulsaren. Men vindarna som måste blåsa rätt över Kirunatrakten för att uppsändningen ska lyckas blåser ideligen fel.
Väderförhållandena har satt käppar i hjulet för forskarteamet bakom ballongexperimentet ändå sedan början av juli. Enligt teamledaren Mark Pearces Pearces senaste uppdatering hos Rymdkanalen måste ballongen komma iväg under de närmaste dagarna om hela den 20 dagar långa flygningen ska kunna genomföras som planerat. Om det dröjer tills nästa veckan innan vädret blir bättre kan PoGOLite också få komma iväg – men får då nöja sig med att avsluta sin cirkumpolära flygningen i Kanada.
Tidigt på måndag meddelade en frustrerad Mark Pearce på Twitter att den NASA-ballong hade fått ställa in ännu ett uppsändningsförsök. PoGOLite står alltjämt 2:a i kön. PoGOLite-forskarna börjar redan nu lämna Esrange, åtminstone tillfälligt.
– Det ser tämligen nattsvart ut för tillfället, skriver teammedlemmen H-G Florén i ett mejl.
På sin blogg har han lagt upp bilder från förberedelserna på Esrange.
Nu åker han hem till Stockholm för att ligga i beredskapsläge.