Ett av Curiositys hjul på grustäckt mark i Gale-kratern. Kraterväggen syns i fjärran. (Bild: NASA/JPL)

Kl 07:31 på måndagen landade NASA:s nya strövare Curiosity, även känd som Mars Science Laboratory, enligt plan på Mars. Läs vårt tidigare inlägg för mer om uppdraget.
NASA sände live på NASA tv (prova även JPL:s kanal på Ustream).
Bilder från landningsplatsen kom inom några minuter efter landningen. Tidiga obehandlade bilder finns upplagda på Mars Science Laboratorys hemsida. Fler bilder väntas snart, men det tar ett tag innan Curiosity kan rapportera några upptäckter.

Curiosity ser sin egen skugga: en av de första bilderna som skickades tillbaka efter den lyckade landningen. Fläckarna runt kanten är dammkorn som sitter på Curiositys dammskydd.(Bild: NASA/JPL-Caltech)

NASA börjar med att testa hur väl Curiosity och dess instrument har klarat nedfärden. Först då provar man att flytta på den nya marsbilen mot sitt tilltänkta mål, berget som kallats Mount Sharp. Där hoppas man att Mars historia kan läsas av från olika lager av stenar, grus och klippor.
– Vi kommer att spendera ungefär två veckor på att testa saker, sedan tar vi en kort åktur innan den andra testfasen börjar. Inom ett år eller kan vi vara vid foten av Mount Sharp, sa John Grotzinger, vetenskapligt ansvarig för Curiosity, vid presskonferensen efter landningen.
Curiosity kan komma att leva länge på Mars. Den är konstruerad för två års drift men det är möjligt att den klarar sig längre, liksom föregångarna Opportunity (som ännu jobbar på en annan del av planeten) och Spirit. Curiosity är den fjärde strövare som utforskat Mars.
– Vi testar för tre gånger livslängden, inte för när saker slutar fungera. Om den klarar sig längre kommer det dock inte som en chock för någon, sa projektledaren Peter Theisinger.
Enligt Theisinger finns det nu gott om tid att göra saker ordentligt.
– Vi har inte bråttom. Här har vi en ovärderlig tillgång och vi kommer inte att sabba den.
På presskonferensen hyllades både teamet bakom Mars Science Laboratory och Curiosity, men även NASA:s rymdprogram i största allmänhet, och många kommenterade att bedriften visar att NASA och USA fortfarande kan när det gäller i rymden. Presidenten Barack Obama släppte dessutom ett officiellt uttalande där han jämförde framgången på Mars med NASA:s plan att involvera privata företag i rymdfarten.
De patriotiska tonerna från NASA:s företrädar ska nog tolkas som inrikespolitiska utspel om hur man ska investera i kristider. När poängen är att uppvärdera naturvetenskap och teknik så får man stå ut med flaggviftandet en stund som denna.
Hur går det då för ESA:s motsvarande projekt ExoMars? När NASA drog sig ur 2011 såg det riktigt illa ut. Nu hoppas man att ett nytt samarbete med ryska Roscosmos kan rädda projektet, vars strövare är tänkt att landa 2018. Slutgiltigt beslut tas i november.