2012da14-karta_gbg_500
Så rör sig 2012 DA14 över himlen den 15 februari 2013. Kartan är ritad för Göteborg: asteroiden kommer så nära jorden att dess rutt kan se lite annorlunda ut från din ort. Asteroiden ser ljusast ut mellan kl 21:30 och 22:00. Klicka för en större bild, eller se nedan för hur du gör en egen karta. (Karta: Per Ahlin/Populär Astronomi)

Kvällen den 15 februari kollar den 50 meter breda asteroiden 2012 DA14 in jorden från nära håll. Två frågor dyker upp i huvudet – är den farlig? Och – kan man få kika på den? Här kommer några tips, fakta och instruktioner inför den 15 februari.

1. Bevisar hur bra koll vi har på rymdstenarna. När 2012 DA14 svänger förbi bara 28 000 kilometer ovan jordytan är det första gången som mänskligheten blir vittne till en så stor asteroid så pass nära – utan att den slår ner (NASA). Världens asteroidbevakningsprojekt, som spanska LSSS som upptäckte den, funkar alltså bra.
  2. Inger ändå respekt. DA14:s bana liknar jordens. Så även om forskare utesluter att den slår ner denna gång och troligen även vid nästa nära påhälsning den 16 februari 2110 är det bra om, som Hans Rickman uppmuntrar, världssamfundet tar även sådana här mindre hot på allvar. Det var just en såhär stor himlakropp som tros ligga bakom att 2000 kvadratkilometer skog i sibiriska Tunguska ödelades 1908.
  3. Bildsekvens: NASA
    Liten och bara upplyst av solen. Asteroiden 2004 FH visar hur nya 2012 DA14 kan se ut. (Bild: NASA)
  4. Bästa skådartips: ta fram kameran! Vill du se 2012 DA14 på himlen? Bästa tips är att fota. Astrofotografen Göran Strand siktar på två kort – en med DA14 som ett streck med omgivning skarp, och en med motsatt effekt.
    – Jag kommer att köra två kameror, en med lite vidare synfält (35-70 mm) och en med lite längre brännvidd. Båda kamerorna kommer att köras på följande stativ för att kunna ta långa exponeringar. Tips till andra? Ge dig inte på för långa brännvidder!, säger Göran.
  5. Planera ordentligt om du vill se den själv. Asteroiden blir tillräckligt ljus för att se med en mindre fältkikare, men blir svår att lokalisera. Amatörastronomen Anders Nyholm tänker om vädret tillåter försöka se den från Tycho Brahe-observatoriet eller från Lund.
    ‐ Min taktik blir nog att skaffa så aktuell information som möjligt om var den kommer att ligga på himlen från t.ex. Minor Planet Center och rita in lägen på stjärnatlasblad. Sedan försöker jag genskjuta asteroiden med fältkikare. Den borde kunna vara ljusare än magnitud 8 ett tag, och dess rörelse borde avslöja den – nästan som en mer krävande satellitobservation. Några råd törs jag knappt lämna, för jag har bara försökt något liknande en gång tidigare men en långsammare asteroid, och då lyckades jag inte!, säger Anders.
    Du kan göra en egen karta för din ort på heavens-above.com. Logga in, ställ in för din observationsplats (”Change your personal configuration”) och från länken långst upp på huvudsidan får du din karta. Sky & Telescope har fler kloka observationstips.
  6. Vill du se något häftigare på himlen? DA14 blir svår att få syn på. Så satsa istället på komet PanSTARRS i mars om du vill se något vackrare och som kräver mindre ansträngning. Läs mer om den här.

Så hittar du asteroiden bäst med fältkikare

Prenumerera på Populär Astronomi

Molnfri kväll? Då är du redo. Hitta en mörk plats med fri sikt mot öster. Leta fram Karlavagnen, högt på himlen. Under den ser du två relativt ljusa stjärnor i den oansenliga stjärnbilden Jakthundarna. Den till höger heter Chara: hitta den med fältkikaren. Chara bildar en liten kvadrat med tre andra stjärnor som heter 4 CVn, 6 CVn och 2 CVn. Strax innan 21:50 den 15 februari passerar asteroiden nära 2 CVn vid kvadratens högra spets. Innanför 2 CVn sedd från sydligaste Sverige, lite utanför sedd från Norrland. Om du kan se några av stjärnorna inuti fyrkanten så har du goda chanser att kunna se asteroiden, som kommer att se ut som mycket svag stjärna som rör sig sakta uppåt och till vänster på himlen. Ett tips: öva kvällarna innan på att hitta rätt och känna igen de svaga stjärnorna i närheten!

2012da14-karta_hitta
Så ska asteroiden röra sig mot stjärnorna i Jakthundarna kl 21:40-21:50 den 15 februari. Klicka för att se kartan i full storlek. (Stjärnkarta: Stellarium, asteroidens bana för olika orter: Heavens Above)

• Ove Rosvall

Lite märkligt med den här asteroiden (2012 DA14). Efter upptäckten klassades den som en Apollo-asteroid med helt andra banelement än nu då den omklassats till en Aten-asteroid. Men ändå 27000 km vid jordpassagen hela tiden trots de störningar den måste blivit påverkad av för att banan skall ändras så pass.Kan man säga att de uppgifter som finns nu kommer att gälla vid passagen..I såfall borde vi ju kunna följa den här i Sverige med en vanlig fältkikare då den rör sig uppåt norra stjärnhimlen med en fart av ca: 1 grad per minut med mag. ca:8 vid passagen,eller..

• Ove: Vi får hoppas det!

• Ulf R

Väldigt bra karta i dag (7 feb)!
    Nu ska vi bara fixa till att SMHI skärper sig.

• Ove Rosvall

Man bedyrar att vi inte behöver oroa oss för att den här asteroiden skall utgöra ett hot mot oss och det får vi ju hoppas, liksom att den missar våra satelliter. Men hur är det med dom egentligen? GPS-Satelliterna går väl i banor på ganska precis det avstånd som har beräknats för asteroiden och då kan det ju faktiskt finnas några stycken som är i farozonen, eller..

• @Ove: Asteroidens bana tar den innanför de geostationära satelliterna men den korsar aldrig området i rymden där de håller till (i vårt tidigare inlägg finns en karta över banan). Så den kommer aldrig nära något ställe där det finns många satelliter.

• Johan Svensson

Wohoo! hoppas det bara blir molnfrit i norra västmanland! Ar missat en massa astronomiska upplevelser och nu när jag har hittat information om en i tid så ska jag ut och jaga den!
    Varför gick jag inte Naturvetenskap i gymnasiet? Suck…
    Tack för tipsen och stjärnkartan om vart på himmelen man kan se den!

• Danne C

Hoppas man kommer kunna se den från Stockholm. Det stod att kartan endast är ritad för Göteborg.

• @Danne: Kolla kartan längst ner i inlägget så ser du ett spår för Stockholm.

• anon

I vilket väderstreck stiger den ovanför horisonten (dvs. åt vilket håll ska man kolla 20:30)?

• @anon: Kartan längst upp är ritad mot öster. Den kommer upp alltså i sydost men blir mycket svår att följa hela vägen upp ens med teleskop.

• Ove Rosvall