Foto: Peter Rosén
Ovan: komet PanSTARRS fotograferad från Stockholm av Peter Rosén. Har du själv sett den i skymningen? Läs våra skådartips om du inte redan gjort det.
För vanliga skådare är kometen klassiskt snygg med ljus kärna och tdlig svans. För forskarna börjar komet C/2011 L4 (PanSTARRS) börja utmärka sig – som en riktig torrboll i rymden.
Kometer är kända för att sprida vatten och andra livsviktiga molekyler i solsystemet. Men de första mätningar av radiovågor från PanSTARRS visar att kometen släpper ifrån sig nästan bara stoft och damm.
Mina kollegor på Onsala rymdobservatorium har under de senaste par eftermiddagar försökt få syn på kometen med hjälp av Sveriges bästa radio teleskop, 20-metersteleskopet. Men inga radiovågor från molekyler skapade av kometen har synts till. Forskarna, med Eva Wirström i spetsen, letade först efter vätecyanid, som skapas ofta rikligt i kometer.
– Tyvärr fick vi inte någon detektion trots att kvaliteten på mätningarna var mycket bra, säger Eva.
Enligt Eva Wirström har kometforskare vid NASA i USA märkt samma sak. Den enda molekylen som hittills hittats är vatten, men i mycket små mängder.
– Kometer brukar kallas smutsiga snöbollar, men den här verkar bara vara smutsig, säger Eva.
Nu jagar forskarna tecken på kiseloxid, en molekyl som kanske skapas i just ovanligt torra kometer som PanSTARRS.
– Vi har observerat länge nu men ännu inte sett tecken på kiseloxiden, säger Eva.
Under de närmaste veckorna fortsätter kometen att synas lågt i väster efter solnedgången. Så vi kanske får reda på varför den är ovanligt torr.

1. Äntligen fick jag tag på den i min 20×70 strax före kl.7 i kväll. Hyfsat stark är den ju också trots skymningsljuset, betydligt starkare än Andromedagalaxen trots dess läge mycket högre upp i det mörkare området. Nästa mål måste bli att försöka fånga PanSTARRS ”naked eyes”. En liten present till mig det här då jag fyller år om några timmar..

2. Kan denna torrhet vara orsaken till den här vackra kometens egenskap att uppvisa en koma som är mycket skivliknande (planetliknande)? Koman såg inte alls diffus ut utan var skarpt avgränsad när jag följde den i teleskop från Göteborg igår kväll och ikväll. Vanligen brukar kometer annars ha en centralkondensation inne i en diffus koma, men här kan man säga att koman i sin helhet var en centralkondensation.

3. Har varit ut och letat på himlen två kvällar i rad under gynnsamma förhållanden och med god handkikare men inte hittat nånting. Hur många grader över horisonten är den och hur dags gäller detta gradtal? Letar på himlen i Uppland
    Ville

4. Tyckte också att hela komethuvudet såg ovanligt jämnstarkt ut, men tänkte nog att den yttre koman inte syntes på grund av ganska starkt skymningsljus och att den nog blir tydligare framöver..

5. Jag var ute i går kväll och såg den tydligt i en 7×50 kikare, trots lite tunna moln. Kärnan var tydlig och svansen kort, men klart tydlig. Däremot syntes den inte utan kikare. Platsen var en mörk plats på Lidingö, riktning: 270 grader, dvs hela Stockholm låg under med all ljusförstörelse.

6. Har just sett PanSTARRS med blotta ögat dagen till ära. Kvart över 7 knappa 4 grader över horisonten syntes den mera som en lite suddig stjärna i det ganska mörka skymningsljuset. För mig verkar den påminna en hel del om Hale-Bop då det begav sig. Har det varit någon synlig för ögat här i Sverige sedan dess förresten, eller..

7. Vad har hänt därute i Oorts moln egentligen. Vi håller på att kämpa med PanSTARRS för glatta livet och sedan står ISON på tur framemot Jul. Men redan ryktas det om att ytterligare en komet är på väg som dessutom kan krocka med Mars! Vad är det för något..

8. Kanonfin bild, har inte kunnat se den själv så de är kul att se hur den skulle kunna te sig på ”Svensk himmel” =)

9. Ännu är det ej försent!
    Har i flera dagar varit ute och försökt se PanSTARRS och idag lyckades jag. Jag har då spanat rakt västerut men upptäckte kometen v NV 290grader och en liten bit upp ovanför horisonten. Såg kometen från klockan 20:15 tills den försvann under horisonten 20:58. Så ut i morgon för den som missat.