20130228
Komet C/2011 L4, även känd som PanSTARRS, har beundrats av bland annat forskarna som jobbar med superteleskopet ALMA i Chile. Nu är det vår tur. (Foto: Tsuyoshi Sawada/ALMA Photo Diary)

Kometdags! Efter den 11 mars kan vi börja hålla utkik för komet PanSTARRS på kvällshimlen. Här kommer din lista över saker att tänka på om du vill se den själv.

1. En utmaning i skymningen. Kometen lyser klarast precis dagarna efter debuten på våra himlar. Men då ligger den lågt på himlen i väster, och då bara strax efter solnedgången. Den borde kunna ses med blotta ögat, men stämmer det verkligen? Alla kommer inte lyckas. Men visst antar du utmaningen?
  2. Skaffa fri sikt mot väster – och koll på klockan. Fram till slutet av mars lurar kometen lågt på himlen och nästan rakt i väster, bara några grader över horisonten, under timmen direkt efter solnedgången. Bäst chans att upptäcka den får du den 13, då den ligger en bit under månens smala skära. Timing är allt. Håll koll på solnedgången på din ort. Bästa tiden att leta borde vara mellan 17:30 och 18:30 (för östra Sverige: Luleå, Visby, Stockholm), fram till mellan 18:15 och 19:15 (för västra Sverige: Göteborg, Östersund).
  3. Fältkikare ger dig mer. Med minsta fältkikare blir kometen lättare att hitta och häftigare att titta på när du väl lyckats. Det som med blotta ögat ser ut som en suddig fläck blir en riktig komet genom kikaren.
  4. Kometveckorna börjar, följ färden mot natten. Allt eftersom PanSTARRS bana tar den bort från solen, kanske aldrig att återvända, klättrar den på kvällshimlen. Den blir ljussvagare och tuff att hitta med blotta ögat men kan bli desto tjusigare med fältkikare och ett lockande objekt för fotografen. Södra halvklotets fotografer har redan tagit fantastiska bilder på kometen, nu är det din tur!
  5. Du ser ett vidsträckt, vackert, viktigt snöbollskrig. Vad är en komet gjord av? Komet PanSTARRS är en mörk liten rymdsten som innehåller oansenliga mängder med is, stoft, damm och grus, och som den nu kastar ut i rymden till allmän beskådan. Uppvärmd på ena sidan av solens ljus släpper den loss allt detta, samtidigt som solvinden blåser bort laddade partiklar bort i en liten annan riktning. Vid ytan händer frigörs molekyler som legat i djupfrysen i miljontals år, kanske sedan solsystemet själv var ungt. Det är hos kometer som astronomer hittat spår av komplicerade molekyler som livet självt är beroende av. Tillsammans med isiga asteroider kan det har varit dem vi har att tacka för våra hav och regn. Och ännu förstår vi inte allt – forskarna (våra polare på Onsala rymdobservatorium till exempel) är lika pigga på kometskådning som du är.
  6. En uppvärmning inför komet ISON. Kometer är opålitliga och kan bli både ljusare och blekare än väntat. Gläds om du fått en bra titt på PanSTARRS. Om den blev en besvikelse, gråt en tår men men tappa inte hoppet. I november och december får vi en ny chans då komet ISON kommer. Klarar den sitt hisnande närbesök hos solen kan den bli en komet att minnas hela livet. Sky & Telescope har det senaste om ISON.
    Sugen på mer kometkunskap? Skaffa ett ex av Populär Astronomis nya kometnummer.

SAAF har en särskild sida med råd och fakta om komet PanSTARRS. Läs även vårt tidigare inlägg om kometen. Läs mer om kometen PanSTARRS på bloggen Waiting for ISON, se kometgalleriet på spaceweather.com och gotta dig i synlighetsdiagrammen hos André Franke på astroinfo.se. Undrar du om kometens konstiga namn? Läs om teleskopet PanSTARRS på Hawaii som är en fena på att hitta både kometer, supernovor och farliga asteroider.

• Hans Bengtsson

Kometen fotograferades från Stockholm på kvällen den 10 mars:

En väldigt fin fotografisk prestation. Nu kommer den att bli ett allt enklare objekt för varje kväll som går, förutsatt att den klarar solpassagen hyggligt.

• juan carlos vivanco

Tack,för info.önskar det bästa,Hälsningar juan carlos 🙂

• Pingback: Torsdag 14 mars 2013 | Tantgredelin's Blog()

• Hans Bengtsson

Man kan väl säga att kometen nu har blivit något att se även för den s.k. breda allmänheten, inte bara för astronomiskt bevandrade. Redan med en liten minikikare, liksom förstås med större kikare och teleskop, var den igår kväll (13 mars) lättfunnen från Göteborg och många andra ställen. Den hade tydligt avgränsat huvud och en fin svans. Hämta en vanlig fältkikare och titta västerut ett litet stycke över horisonten en stund efter solnedgången så ska ni inte missa den ifall ni har klar himmel och bra horisont.

För varje kväll som går blir den nu allt lättare att se, jag tror att den redan i kväll kan skymtas för blotta ögat.

• Ryu

Jag såg kometen igår och fotade den 🙂
    Ett riktigt magiskt ögonblick, den var riktigt vacker och syntes ganska mycket faktiskt. Ska försöka se den idag igen 🙂

• Inger Hammar

Har lyckats se kometen två kvällar i rad vid horisonten rakt utanför Visby hamn. Däremot inget norrsken som andra sägs ha sett över ön.

• Micke

Hur stor är den?

• @Micke: Utifrån svansens längd är den i alla fall minst tio miljoner kilometer lång. Fast kärnan är kanske bara några kilometer stor.

• Micke

Finns det någon sammanställning på Svenska där man får veta storleken på meteoriterna och när de återkommer?

//Micke.

• Anna-Lena Nilsson

Kan det vara panSTARRS som jag såg på himlen i morse? Stämmer inte på andra beskrivningar att den varit synlig i väster i mitten av mars i skymningen. Är dock säker på att det var en komet jag såg kl 05.20 i morse när jag var ute med hunden i Össjö mellan ängelholm och Klippan. Såg ett lysande blåvitt klot i nordost, lite större än en gatlykta röra sig med inte så hög hastighet längs horisonten i ca 5 s innan den försvann ner mot marken. (?) Eller bakom horisonten (?). Hade kort svans.
    Tacksam för kommentarer om vad jag har sett. Lyckades tyvärr inte ta något foto.