Vinterns bästa stjärnfall, geminiderna, är på g. För kvällsmänniskor blir meteorerna svårare än vanligt att få syn på, men morgonpigga kan få gott om stjärnfall till frukosten. Här kommer våra tips för den som vill göra det som krävs för att se stjärnor sprakande rymdgrus som faller.

Foto: &copy: Fredrik KarlssonFredrik Karlsson fångade flera geminider under 2012 årets meteorregn. Klicka för att se fler av hans foton. (Foto: © Fredrik Karlsson)
  1. Bäst på morgonen 14 december. Geminiderna börjar nu och fortsätter till den 15 december. Hos den Internationella meteororganisationen IMO samlas rapporter i en graf. Flest meteorer på himlen blir det under småtimmarna natten till den 14. Men…
  2. Månen är emot oss. Alla gillar månen – förutom när det ska skådas mer ljussvaga saker på himlen, och det är det som gäller nu. Geminiderna syns redan på kvällarna men månens ljus gör att bara de allra ljusaste meteorstreck blir synliga.
  3. För bästa meteorskådning, gå upp när månen går ner. Geminiderna 2013 kommer verkligen att briljera först under timmarna innan gryningen och efter att månen gett upp för natten. Då ska du vara uppe timmarna innan gryningsljuset, från 03:30 natten mot den 13 och från ca kl 05 på morgonen den 14 december. Flest meteorer kommer kring kl 06:45 på lördagmorgon den 14 december. Blir det en i minuten då? Den som inte går ut och kollar missar ju samtliga.
  4. Titta bara uppåt. Visst ser meteorerna ut att strömma från stjärnbilden Tvillingarna som gett geminiderna sitt namn. Men de kan ses över hela himlen, så ta dig någonstans där det är maximalt mörk och titta dit du ser flest stjärnor. (Är det mulet ska du förresten stanna inne. Geminiderna återkommer varje år så det finns inget skäl att deppa.)
  5. Bild: NASA, ESA, och D. Jewitt (UCLA)Asteroid som leker komet. Den märkliga himlakroppen P/2013 P5 påminner om asteroiden som tros ligga bakom geminiderna. (Bild: NASA, ESA, och D. Jewitt (UCLA))
  6. Fundera över rymdgruset som vi delar rymden med. Geminiderna är små gruskorn som lämnats kvar i omloppsbana kring solen av en av solsystemets konstigare asteroider, Phaethon, som med geminiderna som bevis skvallrar om ett tidigare liv som komet. Fler exempel på rymdbumlingar som släpper ifrån sig grejer har upptäckts under senare år. Mest spektakulär är den sexsvansade kometen P/2013 P5, som fotats av Hubbleteleskopet.
  7. Kometgrus? Skulle vi inte få se en komet också? Komet ISON kan vi glömma tills de stora teleskopen återfinner dess rester, men komet Lovejoy går fortfarande att hitta på morgonhimlen: se vår Lovejoy-guide och karta.

Nyfiken på vad som är på gång för att göra bättre meteorskådning från Sverige med proffs och amatörer inblandade? Läs om det i Populär Astronomi 2013/4, som även innehåller en massa roligt om just månen.

1 KOMMENTAR