Vill du se många meteorer utan större ansträngning? Nu kommer årets geminider – vinterns bästa meteorregn – och de ser ut att bli riktigt fina. Redo för råd? Då kör vi.

1. Boka tid med meteorerna. Meteorer kan du se redan nu och fram till runt den 17 december, men största chanser inträffar på söndagkvällen den 13 och framförallt på måndagkvällen den 14 december. Lucianatten kan också ge några meteorer. Så fort himlen är mörk kan du få se stjärnfall, och under varje kväll blir det fler ju senare du väntar, allt eftersom Tvillingarna stiger på himlen.
  2. Maximera ditt mörker. Ta dig någonstans bort från gatljus så ser du fler stjärnor – och fler meteorer. Undvik titta ner i mobilen om du kan. Du behöver ditt naturliga nattseende, och det tar uppemot 20 minuter att återställa.
  3. Glöm teleskopet – och strunta i stjärnkartan. Meteorerna strömmar visst från stjärnbilden som meteorerna är döpta efter. Men de fina stjärnfallen ser du på helt andra delar av himlen. Titta uppåt bara!
  4. Håll utkik efter de ljusaste stjärnfallen. Geminiderna är inte kända för att skapa riktiga brakare till meteorer – så kallade eldklot eller bolider – men du kanske har tur. De ljusaste meteorerna som faller är de som har störst chans att bli meteoriter, alltså rymdstenar som kan överleva ända till marken. Sveriges nya nätverk av meteorkameror fångar sådana varje vecka. Varje år i november-december rapporteras många sådana ljusfenomen i svenska medier. På meteornätverkets hemsida kan du också rapportera det du sett och hjälpa meteorforskarna förstå stenarna som ramlar ner från rymden.
    Bild: NASA/JPL-Caltech/GSSR/NRAO/AUI/NSF
    Likt Phaethon misstänks halloweenasteroiden 2015 TB145 vara en ”stenkomet” – en asteroid med grusspridande tendenser. (Radarbild: NASA/JPL-Caltech/GSSR/NRAO/AUI/NSF)
  5. Tacka Phaethon för showen. Geminiderna är som alla meteorer små gruskorn och stenar som faller genom atmosfären och lyser upp luften framför dem. En gång släpptes kornen från asteroiden Phaethon, som astronomer tror har ett förflutet som komet – solsystemets dammiga isbollar som blivit folkkära tack vare sonden Rosetta. Kanske skickas en framtida sond till Phaethon: det har ett gäng japanska forskare nyligen föreslagit.
  6. Uppe tidigt på morgonen? Kolla komet Catalina istället. Du som har teleskop, fältkikare eller en bra kamera och dessutom är morgonpigg kan få syn på komet Catalina under den närmaste tiden. Den syns som en ljussvag suddig stjärna en bit ovanför den starkt lysande morgonstjärnan Venus. Medan geminiderna pågår ligger den nära stjärnan Syrma i stjärnbilden Jungfrun: Sky & Telescope har råd och detaljerade kartor, på Astronet diskuteras kometen av Sveriges astrofotografer, och på sin Klar himmel-blogg (och på Instagram) har P-M Hedén en fin bild med kometen, månen och Venus. Morgonhimlen har verkligen tema ”extra allt” just nu, med planeterna Mars och Jupiter näst ljusast efter Venus i syd och sydost före gryningen.
Bild: Populär Astronomi