Vilken är den där ljusa stjärnan på himlen? Från mars månad 2017 fram till midsommar är svaret oftast planeten Jupiter. Det blir ännu ett bra år för Jupiterskådare: här kommer några tips för dig som vill hålla koll på solsystemets största planet.

1 Lyser i öster och sedan i syd. Jupiter lyser starkast på kvälls- och natthimlen under hela våren 2017, alltid i stjärnbilden Jungfrun. Du ser den antingen lågt i öster, halvhögt i syd, eller (under juninätter) lågt i väster. Tumregel: en ovanligt ljus, gul stjärna som inte blinkar så mycket som andra stjärnor, det är Jupiter. (Under mars och april är inte Jupiter riktigt ljusstarkast i början av kvällen: aftonstjärnan Venus dröjer sig kvar lågt i väster.)

2 Ut med teleskopet och kikaren! Med en fältkikare kan du följa Jupiters fyra största månar i sin dans runt planeten. Kraterprydda Callisto, isiga Ganymedes, livschansernas Europa och vulkanernas Io byter ständigt plats med varandra. Med mindre teleskop kan du se molnbanden och med större kan du få in den stora röda fläcken. Vilken måne är vilken? Ta hjälp av till exempel Android-appen Moons of Jupiter, Sky & Telescopes JupiterMoons-app för Iphone eller deras klassiska Jupitermånar-webbsida.

Bild: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Roman Tkachenko
NASA-sonden Junos bild på Jupiter togs den 11 december 2016. Bild: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Roman Tkachenko

3 Ta egna bilder av Jupiter. Planetfoto är en utmaning och kräver rätt utrustning och mjukvara – men Jupiter är ett tacksamt objekt att öva på. AstroSweden har tips om vad du behöver både teleskop och annan hårdvara. Och i vårnumret av SAAF:s tidning Fokus får du en ordentlig handledning signerad Johan Warell: skaffa Fokus hos SAAF eller läs Johan Kärnfelts artikel om tidningen hos oss.

Bild: stellarium.org
Den 10 april 2017 är Jupiter den ljusa stjärnan under fullmånen. Den 7 april står Jupiter i opposition, då den ligger rakt söderut kl 01 sommartid. Bild: stellarium.org

4 Boka in Jupiters möten med månen. Det blir extra snyggt på himlen när en ljus stjärna ligger nära månen. Jupiter och månen ser du tillsammans på kvällarna måndagen den 10 april, söndag 7 maj och lördag 3 juni.

5 Följ och delta när NASA:s Juno utforskar Jupiter. Sonden Juno ligger i omloppsbana kring Jupiter just nu. På sondens hemsida kan du upptäcka flera sätt att vara med i äventyret. Bland annat läggs råa bilder från kameran JunoCam ut som vemsohelst kan få bearbeta. Bilden ovan är ett till exempel verk av JunoCam och amatörastronomen Roman Tkachenko.

Du har väl sett Jupiter och dess otroliga vädersystem snurra i filmen A Journey to Jupiter, som vi tipsade om tidigare i år? Om inte, gör det nu.