Förra veckan hölls det årliga mötet International Astronautical Congress i Adelaide, Australien, och den person som drog mest uppmärksamhet till sig internationellt var SpaceX’s grundare Elon Musk. Under drygt en timme presenterade han de senaste uppdateringarna inom företaget, samt hur de kommande planerna ser ut för att åka till Mars. SpaceX håller nämligen på att bygga en raket de kallar BFR (grovt översatt ”stor jävla raket”), och den ska ta människor till mars redan 2024.

BFR kommer vara den största raketen som har byggts hittills och tack vare den teknik som företaget utvecklat kommer den vara helt återanvändbar. Med en höjd på 122 meter, en lyftkraft på 310 ton och kapacitet för 100 personer kommer den enligt Musk att användas till att skapa en koloni på Mars. Avfyrningen ska ske från Florida i USA, och redan 2022 planerar SpaceX att skicka iväg raketen med nyttolast till den röda planeten. Detta första uppdrag skulle ha som mål att hitta vatten, samt skapa drivmedel för att kunna tanka kommande rymdskepp. Vartannat år befinner sig nämligen jorden och Mars tillräckligt nära varandra för att genomföra resor, och 2024 planeras därför nästa resa till Mars att ske. Men den här gången med en besättning.

(Bild: SpaceX)
Parkering på Jupiters måne Europa (Bild: SpaceX)

Om man väljer att åka till Mars med SpaceX kommer man kunna komma tillbaka till jorden igen, men raketen ska även kunna användas för interplanetära resor i framtiden. SpaceX har släppt bilder med företagets rymdskepp svävandes framför Jupiter, och parkerad på andra himlakroppar i solsystemet som exempel på hur det skulle kunna se ut inom några årtionden. Men teknologin skulle också ha nytta här hemma på Jorden som ett effektivt transportmedel. Med en elegant video visades det nämligen hur en resa mellan New York och Shanghai skulle kunna se ut, och det med en färdtid på 39 minuter. ”Så det mesta som folk anser vara långdistansresor skulle kunna genomföras på under en halvtimme” avslutade Musk.

Den fråga som många genast ställer sig är om planerna faktiskt är genomförbara. Förutom hinder i form av politik, teknik, rymdlagar och eventuella faror från att sprida mikrober mellan planeterna så är naturligtvis kostnaden en viktig fråga. För att det ska gå runt skulle priset för en Marsresa behöva sänkas rejält från det nuvarande priset på flera miljarder dollar. Det saknas många detaljer än så länge i den framlagda planen, exempelvis hur en stad på Mars faktiskt skulle kunna byggas upp och hur planeten skulle göras mer beboelig för människor. De resor som genomförs mellan städer på jorden däremot skulle enligt Musk ligga i samma prisklass som en vanlig flygbiljett i ekonomiklass.

Sammanfattningsvis får vi nog vänta och se hur det går. Även om alla planer lyckas kommer det fortfarande vara dyrt att åka till Mars, och vem som helst kommer inte ha råd att betala biljetten dit. Men kanske reser vi redan inom några år från Sverige till New York på under 30 minuter?

Bild: SpaceX
Så tänker sig Elon Musk en by på Mars. (Bild: SpaceX)

Här kan du se hela presentationen på SpaceX’s Youtubekanal: Making Humans a Multiplanetary Species

En artikel som i vidare detalj beskriver de utmaningar som finns med projektet: Elon Musk’s Plans to Colonize Mars Overlook Some Major Hurdles

En ingående och underhållande analys om BFR hos Wait But Why : SpaceX’s Big Fucking Rocket – The Full Story

 

1 KOMMENTAR

Comments are closed.