Nummer 1, mars 2019

Vi firar 50 år sedan den första månlandningen med ett specialnummer om månen.

Vi åker till NASA för att ta reda på historien om astronauternas otroliga resa. Vi upptäcker den senaste forskningen om månen – direkt från Kinas månlandare och dess svenska instrument. Plus ryssarnas månprogram, världens månmyter och mycket mer.

På omslaget:

Den här fantastiska bilden av månskäran togs av stockholmsfotografen Peter Rosén den 11 januari 2019. Här är månens kratrar och torra hav upplysta både av solen och av jorden själv. På Astronet hittar du fler häftiga astrofotografier signerade Peter Rosén.

Innehåll och artiklar

Ledare: Tillsammans intar vi kosmos. 50 år är kort tid jämfört med månens och jordens gemensamma historia. Läs ledaren

Astronytt: haloer över Dalarna, asteroidsonden Beyond Atlas, Mars One, jubileumshistoria

Apollo – den omöjliga resan. Fabian Bengtsson berättar historien om månlandningarna. Läs artikeln

Profil: Lennart gör Vintergatans bästa möjliga mätningar. Robert Cumming pratar stjärnkartor – och rymdteleskopet Gaia – med lundaprofessorn Lennart Lindegren. Läs artikeln

Krönika: Anna Davour om vår dubbelplanet

En annan sida av månen: ryssarnas Luna-program. Katja Lindblom berättar om Sovjetunionens kända och okända månresor. Läs artikeln

Infosfären: Yvette Gustafsson ger dig allt om månen – på en enda sida! Läs Infosfären

Tillbaka till månen – för vetenskapen! Martin Wieser och Gabriella Stenberg Wieser om månforskning i framkanten. Läs artikeln

Messierkatalogen: M 77 – Björn Stenholm om en spiralgalax i Valfisken

Stjärnhimlen, sol, måne, planeter av Per Ahlin

Läsarnas forum: big bang, Venus och Da Vinci-koden. Ladda ner bonusversion med svar om rymdupplevelser för en 5½-åring.

Korstalssudoku: vinn nya boken Mänsklighetens framtid av visionären Michio Kaku.

Inslag från Astronomisk Ungdom: AU firar rymdåret 2019, tävla om Mars. Läs artikeln Månresor för 50 år sedan och i framtiden – så tycker unga av Cornelia Ekvall.

Myter om månen. Anna Härdig om världens mest fascinerande månmyter. Läs artikeln

Karhula går på djupet: Timo om killinggänget i stjärnbilden Kusken, med foto av Zoltan Nagy.

Föreningslivet: Svenska astronomiska sällskapets jubileum – plus alla andra föreningar.

Så får du tag i Populär Astronomi

Vill du få Populär Astronomi hem till dig? Prenumerera så kan du vara säker att få läsa varje nummer.

Vill du läsa Populär Astronomi i din mobil, ipad eller surfplatta? I appen Ztory får du både Populär Astronomi och massor med andra tidningar: läs mer hos Ztory.

Du kan köpa Populär Astronomi i välsorterade tidningsbutiker. Ta kontakt med oss om du behöver hjälp med att få tag i tidningen.

Ge bort Populär Astronomi till någon du tycker om

Ge bort en prenumeration som present så kan du skänka rymdglädje i ett helt år till någon du tycker om. Läs mer på vår sida om prenumerationer

Ung? Få Populär Astronomi som medlem i Astronomisk Ungdom

Populär Astronomi är medlemstidning för både Svenska Astronomiska Sällskapet och dess ungdomsförbund Astronomisk Ungdom. Som medlem i Astronomisk Ungdom kan du välja att få Populär Astronomi. Läs mer om hur du blir medlem i Astronomisk Ungdom.

Prenumerera på Populär Astronomi så stöttar du Svenska Astronomiska Sällskapet

Som prenumerant på Populär Astronomi är du också medlem i Svenska Astronomiska Sällskapet, som 2019 firar hela 100 år sedan det grundades. Sällskapet anordnar föredrag och utflykter, ger bidrag och koordinerar festivalen Astronomins dag och natt. Läs mer på hemsidan astronomiska.se eller följ Svenska Astronomiska Sällskapet på Facebook.