Imorgon torsdag är sista och kanske mest intressanta dagen på Nobelsymposiet i astrokemi. Experter från USA, Frankrike och Nederländerna ska hålla föredrag om planetatmosfärer, jakten på liv på Mars och andra planeter. Trots ett för svensk astronomi spännande pressmeddelande var presskonferensen före symposiet glest besökt, enligt organisatörerna. Medierna tycks inte ha varit speciellt intresserade. Ändå så slår idag Aftonbladet stort med en astronomisk nyhet: om det de kallar tidernas största gasmoln. Det var nog att ta i, men det är i varje fall det största molnet av sitt slag, orsakat av en galaxhopskrock och förevigad av ESAs röntgensatellit XMM-Newton. Skillnaden med Nobelsymposiets uppslag? Svårt att säga, men en stor maffig bild och Universe todays rubrik kan ha spelat roll. Det är värt att notera att Vetenskapsrådets annars ypperliga sajt för vetenskapliga pressreleaser forskning.se tycks inte ens tillåta pressreleaser med bilder. Inte att undra på att svenska nyheter ibland får ge vika för mer färgglada dito från utlandet.

Bild: University of Maryland, Baltimore County (UMBC)