Teleskopen APEX och SMA:s ögon känsliga för millimetervågor ser saker som Hubbleteleskopet inte ser. Klicka för att se en större version. (Bild: ESO/APEX/M. Swinbank m. fl.; NASA/ESA Hubbleteleskopet & SMA)

Borta i Chile, 5000 meter över havet på Chajnantorplatån, blickar halvsvenska teleskopet APEX ut mot rymden. APEX har inte den skarpaste synen i världen men det är riktigt bra på att upptäcka skenet från ställen där hutlösa mängder nybakade stjärnor värmer upp kallt stoft långt bort i universum.
Som till exempel när ett gäng astronomer (bland dem svenske APEX-astronomen Andreas Lundgren) höll på att undersöka en avlägsen galaxhop med APEX och till sin förvåning upptäckte att det bakom den låg en galax utöver det vanliga: en stjärnfabrik från när universum bara var en fjärdedel av sin nuvarande ålder. (Som varje kosmologifantast vet betyder ’långt bort’ också ’för länge sen’.) Då var det bara att åka över till APEX kusin SMA på Hawaii som tog en superskarp bild på den nya galaxen och avslöjade den som en bisarr kedja av ljusa stjärnbildande moln. Allt pekar på att man ser galaxen genom en så kallad gravitationslins: stora galaxhopen som allt började med fungerar själv som en lins och (om man räknar lite på geometrin) förstorar kedjegalaxen 32 gånger.
Slutsatsen är att APEX upptäckte en galax som bildar motsvarande 5 nya solar per vecka – ja det är mycket – och på ställen som (säger forskarna) faktiskt liknar stjärnfabrikerna här i Vintergatan. Förutom den lilla detaljen, alltså, att de är typ hundra gånger större och skiner 10 miljoner gånger starkare. Hu. Mer om det hela finns hos ESO (pressmeddelandet översatte jag, bara så att ni vet) och i tidskriften Nature.
Att hitta spännande galaxer med galaxhopar är förresten något som även (andra) svenska forskare håller på med. Onsalaastronomerna Daniel Johansson och Cathy Horellou med kollegor hittade nyligen några avlägsna bjässar bakom galxhoparnas superkändis Gevärskulehopen. Ännu har det inte blivit någon pressrelease om det men artikeln finns att läsa hos ArXiv.org

1. Hej!

Jag följer era artiklar via RSS på https://www.popularastronomi.se/feed/.

En tråkig sak är att det inte markeras vilka inlägg jag har läst, som det gör på alla andra ställen.

Jag är medveten om att det oftast inte kommer mer än ett inlägg om dagen, men ändå. Går det att fixa till?

2. Hej Jan,

Markeringen av läst/oläst ingår inte i själva RSS-flödet utan det är ditt program som du använder för att prenumerera som måste hålla koll på detta. Vi kan alltså tyvärr inte göra något åt problemet du upplever.

Mvh