Med solpaneler som en finare X-Wing från Star Wars: fraktfarkosten Johannes Kepler som den kan se ut i rymden om en dryg vecka. (Bild: ESA/D. Ducros)
Den 15 februari lyfter ESA:s andra fraktfarkost till Internationella rymdstationen ISS från ESA:s bas i Franska Guiana. Kapseln med smeknamnet Johannes Kepler är inte släkt med NASA:s exoplanetletare Kepler men väl med sin föregångare Jules Verne som vi skrev en del om häromåret. Johannes Kepler åker upp till stationen med förnödenheter, lastas på med avfall och efter hundra dagar åker ner igen och brinner upp i övre atmosfären. Namnet Automatic Transfer Vehicle summerar väl dess överföringsjobb. Hela processen går att följa på ESA:s ATV-blogg. Inför uppsändningen finns även matnyttig information i en färgglad pdf-broschyr. Jag bläddrade till slutet i jakt efter spår av Christer Fuglesangs tidigare önskemål om att Europas fraktfärjor ska i framtiden kunna göras om till rymdfarkoster som också kan ta med sig astronauter. Nu när NASA:s rymdfärjor är inne på sitt sista planerade år i tjänst känns det ganska angeläget. ESA lämnar uppenbarligen dörren på glänt mot rymdfärjekonceptet Advanced Reentry Vehicle, men om planerna har gått framåt sedan Christer Fuglesang började sitt nya jobb på ESA verkar det inte ha offentliggjorts. Nästa europeiska förnödenhets- och sopfarkost i släktträdet heter Edoardo Amaldi och åker upp om ungefär ett år. Fler aktörer utöver ESA finns förstås i rymdtransportbranchen: en leverans från Japans motsvarande till Johannes Kepler, HTV-2, anlände hos rymdstationen förra veckan. Hos Astrowebb har Johnny Rönnberg järnkoll på den just nu extra livliga trafiken till ISS.