adon_2014_logga_vit_250Rymdfest i hela landet: Astronomins dag och natt 2014

Den 18-19 oktober 2014 kan bli årets allra mest spännande rymdhelg. På lördag den 18 oktober blir det Astronomins dag och natt för tredje året i rad, och dagen därpå får planeten Mars ett spektakulärt närbesök av en komet.

Astronomins dag och natt 2014 har nu utropats: läs pressmeddelandet från Svenska Astronomiska Sällskapet. Förra året lockade den unga temadagen tusentals runt om i landet till stjärnträffar, föredrag, tävlingar och annat astronomiskt skoj. Mer lär det bli i år.

Koordinator Gabriella Stenberg Wieser och sällskapets ordförande Jesper Sollerman efterlyser nu evenemang som kan locka allmänheten till att upptäcka universum. Nytt för i år är att de första 25 evenemang som registreras får ett ekonomiskt bidrag på 1000 kronor av Sällskapet.

Utöver det har Sällskapet öronmärkt medel för att hjälpa alla arrangörer på andra sätt, berättar Mikael Ingemyr, ordförande för Astronomisk ungdom som tillsammans med Gabriella och Andreas Korn arbetar med Astronomins dag och natt.

Bild: ESAPå väg in för att wowa Curiosity och andra marsianer: komet Siding Spring. (Bild: ESA)

Oavsett oktobervädret den helgen kommer världens astronomiska ögon vara riktade mot Mars. Just under Astronomins dag och natt störtar nämligen kometen C/2013 A1 – eller komet Siding Spring – mot vår röda grannplanet. Som närmast kommer kometkärnan bara 136 000 kilometer ovan Mars yta på kvällen den 19 oktober, och hela planeten räknas då ligga inom kometens stora dammiga huvud. Rejäla meteorregn kan komma att skådas av de strövare och sonder som mänskligheten skickat till Mars. Läs mer om händelsen hos ESA-sonden Mars Express och hos NASA.

Kometmötet kan observeras från jorden men blir svår att få syn på från Sverige, då Mars ligger lågt på kvällshimlen efter solnedgången. Men med tusentals rymdgalningar över hela landet redan uppe i varv kommer säkert någon att lyckas.