De ljusa nordiska sommarnätterna är något som gör att många astronomer går lite i sommardvala i väntan på mörkare tider. Denna sommar finns det dock en hel del att spana efter och här listar vi lite extra intressanta objekt att hålla utkik efter framöver.

Kometen kommer, och lämnar
Kometen C/2020 F3, även känd som NEOWISE då den i slutet av mars detta år upptäcktes av NASA:s NEOWISE-teleskop. Rymdteleskopet används för att kartlägga jordnära objekt samt identifiera och karaktärisera kometer och asteroider. Hittills har man med teleskopet upptäckt över 34 000 himlakroppar, där C/2020 F3 är en av de senaste i samlingen.

Kometen nådde sitt perihelium, det närmsta avståndet till solen, på knappa 0,3 AU (avståndet mellan jorden och solen är 1 AU) den 3:e juli och är nu påväg ut ifrån det inre solsystemet. Den värms upp under sin solpassage, vilket frigör is och damm som skapar den klassiska lysande kometsvansen. Med lite tur och en kikare, kan du observera den här från jorden.

C/2020 F3 (NEOWISE) sett från Internationella rymdstationen, ISS. Från ca 3:15 i klippet ser man kometen. Källa: Seán Doran

För att få syn på C/2020 F3 (NEOWISE) måste du ha tur med vädret de närmsta två veckorna, sen blir kometen troligtvis för ljussvag att se då den rusar iväg från solen. Kometen befinner sig i stjärnbilden Kusken, som du finner i nordvästlig riktning strax efter solnedgång och nordöst strax innan soluppgång (för den som är uppe med tuppen). Desto högre upp i landet du är, desto högre upp på den norra himeln kommer kometen att befinna sig, precis som solen. Flertalet människor på den norra hemisfären rapporterar att de lyckats se kometen, så testa du också om vädret tillåter!

Astrofotografen Sebastian Voltmer är en som fotat både NEOWISE och de nattlysande molnen från Frankrike.

Nattlysande moln
För mig som sitter på sydliga bredgrader i landet har de senaste nätterna lysts upp av nattlysande moln. Dessa ljusblå slöjor befinner sig i mesosfären på altituder av 80 km (för referens: flygplan flyger på ungefärliga 10 km och vi hittar ISS på 400 km höjd) och består av små iskristaller. Molnen är så pass tunna att de inte syns i dagsljus, men reflekterar solens strålar långt efter solnedgång vilket gör att vi kan se dem om sommarnätterna.

Nattlysande moln har blivit vanligare med tiden och klimatförändringar tycks vara den bidragande anledningen. Kemiska rekationer mellan växthusgaser och syre i atomsfären skapar mer vattenånga, vilket i sin tur bildar fler iskristaller. Detta, och vågor i atmosfären, ska studeras mer med hjälp av svenska satelliten MATS (läs gärna Anna Davours artikel om MATS i Populär Astronomi 2014/4.)

Nattlysande moln från södra Sverige. Bildkälla: Privat, Rebecca Forsberg.

Planeter
När du spanar efter kometen på morgonen kan du även se Venus som tar sin plats som morgonstjärna. Om kvällarna kan du se planeterna Mars, Jupiter och Saturnus mot syd-sydost. Har du en kikare eller ett mindre teleskop kan du måhända lyckas se några av Jupiters månar och Saturnus ringar. Tyvärr svårt för er i norra Norrland, men ni får njuta lite extra av midsommarsolen.

Att månen är påväg mot nymåne just nu bådar gott för sommarobservationer. Fler tips till vad man kan kolla på hittar du här. I augusti är det dags för meteorregnet Perseiderna igen (inlägg om när och hur kommer snart). Lycka till och vi önskar er molnfria nätter!