Det var den 19 september som vulkanen Teneguía på Kanarieön La Palma fick ett utbrott. På denna ö finns även det svenska solteleskopet, och nu undrar vi ju alla hur det gått med detta. Populär Astronomi har pratat med Moa Skan vid Stockholms universitet som ansvarar för driften av teleskopet.

Vulkanen Teneguía ligger i nationalparken Cumbre Vieja, ett vulkaniskt område i södra änden av Kanarieön La Palma. Innan utbrottet tog fart hade dessutom över 4200 jordskalv uppmätts i vulkanens närområde.

En perfekt plats för teleskopplacering
Lite längre norrut på ön ligger berget Roque de los Muchachos, en av La Palmas högsta bergstoppar med en höjd på 2 396 meter över havet. Platsen är perfekt för astronomiska observationer, dels på grund av höjden, dels väderförhållandena. Roque de los Muchachos är därför ett bra område eftersom det uppfyller alla kriterier i form av låg kontamination av ljusföroreningar, få molniga dagar per år och en hög altitud.

Karta över La Palma med nål över berget Roque de los Muchachos samt vulkanen Teneguía.

Förutom det svenska solteleskopet SST finns på Roque de los Muchachos bland annat det nordiska optiska teleskopet NOT, Gran Telescopio Canarias och William Herschel Telescope. Observatoriet har således några av världens bästa teleskop som används kontinuerligt i vetenskaps- och utbildningssyfte.

– Att ett observatorium bör placeras på en hög altitud, såsom ett berg, är på grund av att det då kommer högre upp i atmosfären. Detta gör att ljuset inte behöver färdas lika långt i atmosfärens olika lager som ofta är turbulenta. Atmosfären fungerar ungefär som en lins som hamnar ur fokus när turbulenser uppstår, förklarar Moa Skan.

Vad används teleskopet till?
Moa Skan är doktorand på institutet för solfysik på Stockholms universitet som ansvarar för driften av det svenska solteleskopet SST.

Moa Skan, Stockholms universitet. Bild: privat

– Jag har själv inte använt data från SST än, men planerar att åka dit nästa observationssäsong (vår till höst nästa år) för att observera! Jag gör simuleringar av solens atmosfär och försöker med dessa förklara fysiken som ger upphov till olika fenomen, berättar hon.

SST används för att observera solens yta och dess atmosfär. Observationer görs i olika våglängder av fenomen såsom solfläckar, spikuler (en dynamisk jetström, red.anm.), plager, granuler, soleruptioner och mycket mer. Teleskopdata används även i beräkningar av de elektriska och magnetiska fälten i solens atmosfär som kan ge ledtrådar om hur de olika fenomenen uppstår.

Aska större hot än lava
Det har skett landhöjningar och sänkningar en bit ifrån området, men hittills inget som påverkat teleskopets drift eller evakuering av dess personal. Teleskopet är också i säkerhet från eventuell lava eftersom det befinner sig på en högre altitud än vulkanen i fråga. Det största hotet är istället askan som vulkanen sprutar ut.

Vy över vulkanutbrottet från solteleskopet. Bild: Luc Rouppe van der Voort

– Askan är vass och kan skada optiken och mekaniken om den tar sig in. Sker det kommer vi att behöva pausa driften och försöka skydda teleskopet så gott som vi kan, säger Moa Skan.

Askan har i skrivande stund inte blåst i teleskopets riktning, men kommer eventuellt att göra det om någon dag. I övrigt verkar läget just nu okej för det svenska solteleskopet.

– Vi har en person på plats som sköter driften av teleskopet och som kommer ta hand om skyddande åtgärder om eller när askan når teleskopet, säger Moa Skan. Alla forskare som var där tidigare har åkt hem, men det var av egen vilja. Ingen har behövt evakueras än så länge.

Utvecklingen övervakas noga, men de astronomiska observationerna fortlöper så länge det är möjligt då man helst inte vill pausa driften om man inte absolut måste.

Huvudbilden av det svenska solteleskopet SST är tagen av Dan Kiselman.