Nummer 2, juni 2021

Vi tar en titt på nytillskott i Sweden Solar System – världens största skalenliga solsystemsmodell, följer med på meteoritjakt i de uppländska skogarna och undersöker vad som hände vid Esrange i våras när ett omtvistat klimatexperiment stoppades.

På omslaget:

Den svenska skalmodellen av solsystemet består av konstnärligt utformade planet-, småkropps- och rymdobjektsmodeller. På omslaget ser vi istället realistiska bilder av de åtta planeterna och vår måne, i ett montage av bilder av Nasa/JPL från sonderna Mariner 10, Magellan, Galileo, Mars Global Surveyor, Cassini och Voyager.

Innehåll och artiklar

Astronytt: Första bilden av ett svart håls polariserade ljus och Esa gör världsunik satsning på parastronauter.

Infosfären: Yvette Gustafsson om universums slut.

Den vilda jakten på stenen. Den ljusstarka meteor som syntes över mellansverige i höstas visade sig vara en mycket ovanlig järnmeteorit. Anna Härdig har träffat Andreas Forsberg, som gjorde sitt livs fynd, och Eric Stempels, som räknade ut nedslagsplatsen.

2021/2

Profil: Beatriz Villarroel får pris för sökandet efter försvunna stjärnor. FN-priset L’Oréal/Unesco For Women in Science Sweden gick i år till en astronom – Katrin Ros har pratat med henne om misslyckade supernovor, att inspirera andra och att göra vetenskapen tillgänglig för alla.

Sweden Solar System – en växande turistattraktion. Katja Lindblom berättar om nytillskotten till världens största skalenliga solsystemsmodell och om planer på att locka fler besökare till dess himlakroppar.

Klimatexperimentet i Kiruna. Joachim Wiegert undersöker varför den planerade ballongflygningen från Esrange i våras stoppades, och vad geoengineering egentligen är.

Stjärnhimlen, sol, måne och planeter av Per Ahlin.

Krönika: Jonathan Lindström om rekonstruktionen av en antik dator.

Korsord: vinn ett ex av Svenska astronomiska sällskapets jubileumsbok Universum på glänt: Hundra år av svensk astronomi.

5 X nonsens. Markus Hotakainen ger sig i kast med ett gäng spridda myter och konspirationsteorier. Kan en stjärna verkligen köpas?

John Michells mörka stjärnor. Niklas Hietala om en bortglömd vetenskapsman som redan på 1700-talet lanserade idén om svarta hål.

Messierkatalogen: M 86 – Björn Stenholm om en linsformig galax i Jungfrun.

Inslag från Astronomisk Ungdom: Vi får läsa om Marsresan 2021, möta AU:s nya förbundsordförande och följa med på stjärnskådning i de kaliforniska bergen.

Nya böcker m. m.: Livet som astronom. Läs recensionerna

Läsarnas forum: Nymåne, kalender och påhittad asteroid.

Ehrenberg går på djupet: Maria Ehrenberg observerar dubbelstjärnor i Svanen

Så får du tag i Populär Astronomi

Vill du få Populär Astronomi hem till dig? Prenumerera så kan du vara säker att få läsa varje nummer.

Vill du läsa Populär Astronomi i din mobil, ipad eller surfplatta? I appen Ztory får du både Populär Astronomi och massor med andra tidningar: läs mer hos Ztory.

Du kan köpa Populär Astronomi i välsorterade tidningsbutiker. Ta kontakt med oss om du behöver hjälp med att få tag i tidningen.

Ge bort Populär Astronomi till någon du tycker om

Ge bort en prenumeration som present så kan du skänka rymdglädje i ett helt år till någon du tycker om. Läs mer på vår sida om prenumerationer

Ung? Få Populär Astronomi som medlem i Astronomisk Ungdom

Populär Astronomi är medlemstidning för både Svenska Astronomiska Sällskapet och dess ungdomsförbund Astronomisk Ungdom. Som medlem i Astronomisk Ungdom kan du välja att få Populär Astronomi. Läs mer om hur du blir medlem i Astronomisk Ungdom.

Prenumerera på Populär Astronomi så stöttar du Svenska Astronomiska Sällskapet

Som prenumerant på Populär Astronomi är du också medlem i Svenska Astronomiska Sällskapet, som 2019 firade hela 100 år sedan det grundades. Sällskapet anordnar föredrag och utflykter, ger bidrag och koordinerar festivalen Astronomins dag och natt. Läs mer på hemsidan astronomiska.se eller följ Svenska Astronomiska Sällskapet på Facebook.