Stjärnkarta

Såhär ser natthimlen ut under sommar och tidig höst 2020.

Stjärnkarta 2020 nr 1

Kartan ovan nedan gäller kl 03  den 30 juni, kl 02 den 15 juli, kl 01 den 1 augusti, kl 00 den 15 augusti, kl 23 den 1 september, kl 22 den 15 september och kl 21 på Astronomins dag och natt den 26 september. Planeterna Jupiter, Saturnus och Mars visas där de syns den 15 augusti.

Till höger ser du kartan som gäller tidigare under de mörka timmarna i juni och juli. Klicka för att se i större format.

Intresserad av vad som händer på himlen? För aktuell information om solen, månen och planeterna behöver du såklart tidskriften Populär Astronomi!

Här kan du beställa hem Populär Astronomi.
Astronomisk kalender 2020, Norstedts

På nätet rekommenderar vi Astroinfo.seNorrköpings astronomiska klubbs hemsida, Staffan Söderhjelms astrokonsult.se och Paul Schlyters stjarnhimlen.se.

Vi gillar också planetarieprogrammet Stellarium som finns i en svensk version. För stjärnkartor på engelska, prova Your Sky (interaktiva kartor på nätet) eller Mag 7 Star Atlas (detaljerade kartor i pdf-format). Är du nyfiken på norrsken och andra särskilda händelser finns SpaceWeather.com. För satelliter och rymdstationen finns Heavens Above.

Populär Astronomis stjärnkartor görs av Per Ahlin som driver Stockholms Folkobservatorium.
Hans böcker Astronomisk kalender 2020 och Astronomisk kalender 2021 ges ut av Norstedts.