Stjärnkarta

Såhär ser natthimlen ut under hösten och början av vintern 2020.

Stjärnkarta 2020 nr 3

Stjärnkarta 2020 nr 2

Kartan ovan gäller strax efter midnatt på Astronomins dag och natt den 26 september, kl 00 den 1 oktober, kl 23 den 15 oktober, kl 22 (sommartid) den 24 oktober, kl 21 (normaltid) den 1 november, kl 20 den 15 november, kl 19 den 1 december, kl 18 den 15 december och kl 17 den 31 december. Planeten Mars visas där den syns den 15 november.

Till höger ser du kartan som gäller kl 21 på Astronomins dag och natt den 26 september samt tidigare på kvällen i september och oktober. Klicka för att se i större format.

Intresserad av vad som händer på himlen? För aktuell information om solen, månen och planeterna behöver du såklart tidskriften Populär Astronomi!

Här kan du beställa hem Populär Astronomi.
Astronomisk kalender 2020, Norstedts

På nätet rekommenderar vi Astroinfo.seNorrköpings astronomiska klubbs hemsida, Staffan Söderhjelms astrokonsult.se och Paul Schlyters stjarnhimlen.se.

Vi gillar också planetarieprogrammet Stellarium som finns i en svensk version. För stjärnkartor på engelska, prova Your Sky (interaktiva kartor på nätet) eller Mag 7 Star Atlas (detaljerade kartor i pdf-format). Är du nyfiken på norrsken och andra särskilda händelser finns SpaceWeather.com. För satelliter och rymdstationen finns Heavens Above.

Populär Astronomis stjärnkartor görs av Per Ahlin som driver Stockholms Folkobservatorium.
Hans böcker Astronomisk kalender 2020 och Astronomisk kalender 2021 ges ut av Norstedts.