Stjärnkarta

Såhär ser natthimlen ut under hösten 2019 och början av vintern. Kartan nedan gäller kl 22 den 30 september, kl 23 den 15 oktober, kl 22 den 26 oktober (sommartid), kl 21 den 1 november (normaltid), kl 20 den 15 november, kl 19 den 1 december och kl 18 den 15 december. Jupiters och Saturnus lägen gäller för den 15 november. Vi har även kartan som gäller i början när mörkret faller i september och oktober.

Stjärnkarta 2019 nr 3

Intresserad av vad som händer på himlen? För aktuell information om solen, månen och planeterna behöver du såklart tidskriften Populär Astronomi! Här kan du beställa hem Populär Astronomi.
Astronomisk kalender 2020, Norstedts

På nätet rekommenderar vi Astroinfo.seNorrköpings astronomiska klubbs hemsida och stjarnhimlen.se. Vi gillar också planetarieprogrammet Stellarium som finns i en svensk version. För stjärnkartor på engelska, prova Your Sky (interaktiva kartor på nätet) eller Mag 7 Star Atlas (detaljerade kartor i pdf-format). Är du nyfiken på norrsken och andra särskilda händelser finns SpaceWeather.com. För satelliter och rymdstationen finns Heavens Above.

Populär Astronomis stjärnkartor görs av Per Ahlin som driver Stockholms Folkobservatorium.
Hans böcker Astronomisk kalender 2019 och Astronomisk kalender 2020 ges ut av Norstedts.