Stjärnkarta

Såhär ser natthimlen ut under hösten och vintern 2018. Kartan nedan gäller kl 00 den 1 oktober, kl 23 den 15 oktober, kl 22 (sommartid, CEST) den 31 oktober, kl 21 (normaltid, CET) den 1 november, kl 20 den 15 november, kl 19 den 1 december, kl 18 den 15 december och kl 17 den 31 december. Mars läge gäller för den 15 november. Läs också vår artikel om hur du bäst ser Vintergatan i år. Vi har även kartan som gäller i början av natten i september och tidigt oktober.

Karta: Per Ahlin

Intresserad av vad som händer på himlen? För aktuell information om solen, månen och planeterna behöver du såklart tidskriften Populär Astronomi! Här kan du beställa hem Populär Astronomi.

På nätet rekommenderar vi Astroinfo.seNorrköpings astronomiska klubbs hemsida och stjarnhimlen.se. Vi gillar också planetarieprogrammet Stellarium som finns i en svensk version. För stjärnkartor på engelska, prova Your Sky (interaktiva kartor på nätet) eller Mag 7 Star Atlas (detaljerade kartor i pdf-format). Är du nyfiken på norrsken och andra särskilda händelser finns SpaceWeather.com. För satelliter och rymdstationen finns Heavens Above.

Populär Astronomis stjärnkartor görs av Per Ahlin som driver Stockholms Folkobservatorium.
Hans böcker Astronomisk kalender 2018 och Astronomisk kalender 2019 ges ut av Norstedts.