Ett gäng uppsalaastronomer med kollegor från Danmark, Frankrike och Ryssland har löst ett av kosmologins knivigare problem. Det handlar om hur mycket av grundämnet litium som skapades när universum föddes. Observationer av den kosmiska bakgrundsstrålningen, big bangs eko alltså, säger att den stora smällen skapade mer litium än vad man kunnat hitta i de äldsta stjärnorna, som borde bestå av rätt orörda big bang-produkter. Vart tog resten vägen? Uppsalas Andreas Korn och sina medarbetare tror sig ha svaret. De har kikat närmare på den urgamla klothopen NGC 6397 och sett att de tyngsta stjärnorna har mindre litium än de andra. Resultaten visar för första gången hur litiumet sjunker in i dess atmosfär och förstörs när stjärnan blir äldre, medan stjärnans järn gör samma sak men klarar sig. Och vips så verkar universum lite rimligare (något som Kurt Cobain kanske hade uppskattat).
Pressrelease hos Uppsala universitet