Nio miljoner kilometer från jorden håller kometen Schwassmann-Wachmann 3 på att gå sönder. Häromdagen tog NASA det ovanliga steget att dementera rykten att delar av kometen skulle träffa jorden den 25 maj. Sånt har dock hänt på riktigt förut, påpekar NASA i en nyhetsartikel om de kraterkedjor som kan skapas vid sådana nedslag. Bilder visar att sönderrivna kometer och asteroider har förut träffat bland annat jupitermånen Ganymedes, och nu har katalanske amatörastronomen Emilio González använt populära gratisprogrammet Google Earth för att hitta en okänd kraterkedja på jorden. Han skriver hos astroseti.org om hur han gjorde det. Ett annat slags folklig kraterjakt pågår förresten i Norge, och har blivit mycket populär. I ett stort forskarlett projekt letar skolelever efter dolda, stora runda nedslagskratrar i den norska naturen. Snart kan samma entusiasm även drabba Sverige – om tre veckor öppnar ett nytt Geocentrum vid den unika Locknekratern i Jämtland.

Bild: NASA/JPL