Sonden New Horizons har en bra bit kvar innan den når före detta planeten Pluto 2015. Men nu har den i alla fall tagit kort på resans huvudmål. Nya bilder från New Horizons kamera LORRI visar Pluto som en ljus prick som rör sig framför en fond av tusentals avlägsna stjärnor. Väl framme vid Pluto kommer LORRI att kunna fotografera detaljer så små som 50 meter på dvärgplanetens yta. Kamerans förmåga att fånga in små rörliga mål bådar gott för när den ska vidare till ytterligare dvärgplaneter efter besöket hos Pluto och dess månar.
På New Horizons hemsida kallas förresten Pluto fortfarande planet. Projektets chef Alan Stern är har dömt ut den nya planetdefinition som både ’inkonsekvent’ och ’slarvig’.
Läs mer hos New Horizons

Andra bloggar om: , , ,

Bild: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute.
Kameran ombord New Horizons använder samma teknik att hitta Pluto bland bakgrundsstjärnor som en gång upptäckaren Clyde Tombaugh gjorde. Och nu med dessa två bilder, tagna den 21 och 24 september, kan även du skilja Pluto från mängden stjärnor som ligger bakom den. (Bild: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute)