Vädret i Florida är fortfarande inte ett dugg lovande inför söndagmorgonens nya försök att få iväg rymdfärjan Discovery. Dock har tidigare problem med bränsletanken nu lösts och förberedelserna fortsätter mer eller mindre som planerat. För uppesittare rekommenderar vi Astrowebbs uppdateringar på fuglesang.se, Dags blogg på SvD, Spaceflight Nows Mission Status Center, och Nasas rymdfärjehemsida, där du även kan kolla in NASA TV från 20.30 svensk tid. Om det skulle bli av blir det uppsändning klockan 02.47 svensk tid.

Bloggosfären kokade över av Christer Fuglesang-relaterade inlägg i fredags, och kommentarerna fortsätter. Vissa klagar förstås, till exempel xiomara, som ondgör sig över mediernas ointressanta skriverier: ’Ingenting om själva forskningen, om resans syfte. Ingenting om rymden, stjärnor, planeter, galaxer. Ingenting som ens för syns skull höjer sig något över den trångsynta nationalismens omsorg om ”vår svenske Christers” hälsa’. Röda Nejlikan har å andra sidan har letat upp Christers publicerade vetenskapliga gärningar. På politikerbloggen noteras att Maud Olofsson och Lars Leijonborg skippar nya uppsändningsförsök för att inte missa Nobelmiddagen. Jag tror att de blivit astrofrälsta och vill mest få en pratstund med kosmologvinnarna George Smoot och John Mather. Även Jesper Sollerman känner sig kluven av liknande skäl. På något mindre seriösa Superblogg lanseras den vidlyftiga teorin om att Fuglesangs misslyckande i fredags berodde på att trebarnsfarsan skulle vara homosexuell. Slutligen rekommenderar Lotta Holmström musik med rymdtema för den som vill titta på tv-bevakningen med ljudet av.

Bild: Expressen/läsaren Erik i Stockholm