…enligt publiken på onsdagens anspråkslösa Supernovagala: SN 1054, även känd som stjärnexplosionen som blev krabbnebulosan. Den vann ganska överlägset, med hela 27 procent av handuppräckningarna. Tvåan blev den mindre kända Geminga-supernovan, som numera är en pulsar men för 300.000 år sedan skrämde säkert vettet ur våra förfäder. Mig veterligen är det första gången någonsin som allmänheten fått tycka till om vilken supernova är den coolaste. Annars var kvällens vinnare Gregor Duszanowicz, som fick Svenska astronomiska sällskapets medalj för sin upptäckt av den första supernovan från svensk mark.

Bild: M. Schirmer/ING, A. Tziamtzis & P. Lundqvist/Stockholms observatorium
Supernova 1054 imponerade på kinesiska astronomer för nästan tusen år sedan, och nu har den korats till tidernas allra häftigaste. Bilden visar hur dess rester, kända som krabbnebulosan, ser ut idag. (Bild: M. Schirmer/ING, A. Tziamtzis & P. Lundqvist/Stockholms observatorium)

Annars är det intressant att notera att astronomi uppfattas allt oftare som kultur. Notisen om supernovakvällen i onsdagens SvDs stockholmsguide hamnade på sida två i kulturbilagan. Bloggaren DennisSänd mina rötter regn noterade att ABFs kvällskurser i astronomi finns i kurskatalogen under humaniora. Och på AlbaNova vid Roslagstull pågår just nu slututställningen för Stockholms universitets kurs Astronomi, bild och konst. Den är lite spretig men vacker och passande gränsöverskridande. Utställningen pågår till och med fredag den 26 så skynda dit.