Två schyssta filmer som ni måste se. Den första är på snabbsnurande asteroiden 2000 PH5. Den är den första som man lyckats visa att den roterar allt snabbare på grund av strålningen från solen – den så kallade YORP-effekten. För att se hur den avlånga asteroiden blinkar och far över himlen, klicka här. Ni som är mer rädda för asteroider än roade av dem kan istället läsa på Nature News att NASA faktiskt ännu inte fått pengar för att kartlägga de farligaste himlakropparna.

Bild: Stephen C. Lowry/Queen's Univ. Belfast
Klicka för att se 2000 PH5 röra på sig. Nu så tar den ett varv på bara 12 minuter, men det blir en millisekund mindre varje år. Om cirka 35 miljoner år riskerar att snurra så fort att den går sönder. (Bild: Stephen C. Lowry/Queens Univ. Belfast)

Sen har vi tvillingteleskopen STEREO som nu har kommit igång med att observera solen från rymden. Bland det första de presterat är en kort men spektakulär film på kometen McNaughts svans. Den finns faktiskt redan på youtube, men ser bättre ut i högupplösning.

STEREOs film på kometen McNaughts svans, som förresten också synts fint från jorden: kolla till exempel ESOs snygga bilder. (Originalbild: NASA)