Jättestjärnan Eta i Kölens stjärnbild, bättre känd som Eta Carinae, kan explodera närsomhelst, tror astronomer. Du kan läsa allt om den i Populär astronomis juninummer. Men Eta är het just nu och nya rön kommer i en strid ström. Rymdteleskopet Chandra har plåtat Etas märkliga nebulosa i röntgenljus och mätt upp höga halter av kväve i gasen. Det tyder på att stjärnan verkligen närmar sig slutet, enligt Phil Plait på Bad Astronomy Blog, som tror att explosionen kommer senast år 3000. Men för er som är oroliga för Etas framtida supernovaexplosion — den skulle ju kunna likna rekordtuffa supernovan SN 2006gy — kan vi å andra sidan förmedla lugnande besked. Ett gäng amerikanska astronomer med Brian Thomas i spetsen har kommit fram till att Eta Carinae är för långt bort att vara farlig, även om den lyckas prestera samma fyrverkerier som SN 2006gy.

Bild: NASA/CXC/GSFC/M.Corcoran et al.; NASA/STScI