Mötets officiella poster, invigningstalet av Gerhard Hensler, Sunyaev tar emot priset, Scharmer tar emot priset, samt närbild på Sunyaev och Scharmer (Bild: JENAM och Kambiz Fathi)

Skriver från JENAM 2008, europeiska astronomiska sällskapets årliga möte i Wien, Österrike. Sammankomsten med omkring 500 deltagare invigdes idag med utdelningen av de prestigefyllda astronomiska priserna Karl Schwarzchild-priset och Tycho Brahe-priset. Det första gick till Rashid Sunyaev som är verksam vid institutionen för tillämpad matematik i Moskva och Max Planck-institutet i Garching, Tyskland. Han håller sitt föredrag just nu (10:15 på morgonen) och berättar om gamla dagar på 60 talet i Moskva och antalet sömnlösa nätter då han funderade över hur Lyman-alpha-fotoner kan ha överlevt kosmiska tider.

Klockan är 11:30 nu och sällskapet har just delat ut det första Tycho Brahe-priset till Göran Scharmer (Svenska institutet för solfysik) för hans enastående forskning om solen och unika förbättringar av jordbaserade solobservationer och världens första diffraktionsbegränsade bilder på solen med det svenska soltornet. Ett tredje pris, Ludweig Bierman-priset, kommer om ungefär en timme att mottas av Andreas Koch för hans forskning om dvärggalaxernas komplexa värld.