Just nu skiner Venus och den unga månskäran över Stockholm. Planeten och månen gör sällskap de närmaste kvällarna, och det blir ett tillfälle för alla att lite sentimentalt uppskatta astronomins främsta skönheter. Kolla vidare hos internationella projektet Beauty without borders (Skönhet utan gränser), som syftar till att uppmuntra allmänheten att kolla in månen och Venus i dessa dagar. André Franke skriver om hur mötet kommer att se ut.
Om det är stjärnklart går det fortfarande bra att kolla in kometen Lulin senare på natten – se vår Lulin-guide för karta och tips. Själv ska jag iväg och joina amatörastronomerna på den 19:e årliga Värmland Star Party utanför Lysvik, ja tanken är att vi tillsammans ska utse universums häftigaste galax. Hoppas internationella juryn är taggad. Värmlands folkblad har förresten en rolig artikel om festen.
Den som lyckats hitta kometen kan med fördel kolla in dvärgplaneten Ceres (se karta hos NAK), som syns bättre än den gjort på decennier, om än fortfarande bara som en ljussvag stjärna i kikaren.
Efter helgen fortsätter förresten mina uppträdanden. Måndagen 2 mars släpps min poddsändning Astrosvenska for anyone365 Days of Astronomy, och på onsdag är jag där då AlbaNovateleskopet har en av sina populära visningar. Alla utsålda måste jag hälsa stockholmarna, men det kommer fler i början av april.