Den kommersiella rymdfarten har tagit ett stort kliv framåt nu när raketen Falcon 9, byggd av amerikanska företaget SpaceX, nått omloppsbana runt jorden. Falcon 9 ska i framtiden kunna återanvändas men denna gång var tiden i omloppsbanan kort; först nästa gång tar man med kapseln Dragon och provar havslandning efter flygningen. Falkens testflygning igår kväll svensk tid blev enligt alla bedömare en stor succé för SpaceX, som leder den allt piggare kommersiella rymdfartsbranschen i USA. Med internetmiljardären Elon Musk i spetsen riktar sig SpaceX mot att kunna serva rymdstationen och har redan avtal med NASA för att kunna göra det. Att SpaceX lyckats med den här testflygningen är ett gott tecken att det faktiskt kan funka med att integrera de kommersiella rymdföretagen i NASA:s inte helt okontroversiella nya strategi. NASA-chefen Charles Bolden hejar på.
Rapporter och kommentarer hittar du hos Dag Kättström på Rymden i dag (med video tagen från raketen) och hos Johnny Rönnberg på Astrowebb. De svenska medierna, som annars ivrigt rapporterar både om NASA:s – och Virgin Galactics – rymdbravader verkar märkligt nog inte fattat att det hänt något.
Nättidskriften Spaceflight Now:s bevakning av uppsändningen igår kväll var utmärkt och visade att de kommersiella medierna klarar sig fint utan NASA:s allomfattande informationsflöde. SpaceX själva inte riktigt lyckas nå upp till NASA:s nivå av öppenhet och känsla för bra media, men det gör knappast någon annan rymdorganisation heller. Bild ovan till höger: Ben Cooper för Spaceflight Now. Klicka här för fler kort på uppsändningen.