Såhär ser den ut, Lutetia, 460 miljoner kilometer från jorden och drygt 100 kilometer bred, den största asteroiden som fotats i närbild. Bilden är från ESA-sonden Rosetta som flög förbi himlakroppen på ett avstånd av drygt 3000 kilometer under söndagskvällen. Forskarna har samlat in mycket mer data än de här bilderna (klicka för fler, bland annat en klassiker där Saturnus skymtar i bakgrunden) och har en del att analysera framöver. Bland annat hoppas man kunna fastställa hur pass tät asteroiden är och därmed något om hur den skapats. Redan nu syns rälsliknande spår och stora stenar som kan ha ristat fram dem. I mina ögon påminner den vackra, helt nya Lutetia om Mars’ asteroidliknande potatismåne Phobos.
Rosetta fortsätter nu på sin långa rymdresa mot ett långbesök hos kometen Churyumov-Gerasimenko med start 2014.
Mer på Rosetta-bloggen, ESA:s pressmeddelande och presskonferensen i söndags kväll. Vidare finns en snabbanalys av bilderna hos Planetary Societys Emily Lakdawalla och TT har kablat ut bilderna till svenska medierna tillexempel DN.