Skotten Scott Manley slutade med astronomi för att, så vitt jag kan utröna, jobba med IT-säkerhet på heltid och dj:a på fritiden. Men han lyckades inte hålla sig bort från vetenskapen, och beviset är den här fantastiska animering. Klicka på playknappen och se hur jorden, Mars, Venus och Merkurius under de senaste 30 åren fått sällskap i rymden av allt fler asteroider.

Asteroidupptäckter sedan 1980. (Video: Scott Manley)

OK, visst. Stenbumlingarna har funnits därute väldigt länge. Men nu vet vi vilka de är och hur de snurrar, både de som håller sig på behörigt avstånd (de gröna prickarna) och de som vi delar omloppsbana med (de röda). Det är just de röda, de jordnära asteroiderna, som vi behöver hålla ett öga på. De flesta kommer aldrig speciellt nära oss, men asteroidkrockar har skett förut och kommer att ske igen.
Det är snyggt och tankeväckande – och gjordes av någon som inte får betalt för att forska. Världens astronomer, de svenska inräknade, sitter faktiskt på en massa snygga data som du aldrig får ta del av för att ingen ids programmera om dem till något som ser bra ut. Titta på asteroidsvärmarna, kära forskarvänner, och fundera ni inte skulle kunna göra något fint själva.