Veckan har bjudit på två nya spännande solsystem som ligger långt (om inte alltför långt) från jorden. Solliknande stjärnor som har flera planeter som kretsar runt dem, och där man till och med kunnat mäta hur planeterna påverkar varandras banor. De här stjärnornas planetfamiljer liknar inte vårt solsystem egentligen: det finns stora planeter långt in mot stjärnorna och ännu finns det inget som tyder på att de härbärgerar något beboeligt ställe som jorden. Men om man fortsätter samla in data så kanske vi kan upptäcka fler.

HD 10180, 127 ljusår bort, har hela fem bekräftade planeter i Neptunusstorlek och kanske två till mindre som forskarna ännu inte är helt hundra på. Alltså på god väg att bli den planettätaste solsystem vi känner till. Upptäckt av Genèveobservatoriets planetjägarteam med ESO:s instrument HARPS. Pressmeddelande hos ESO