Den olyckliga japanska sonden Akatsuki, på väg bort från sin missade chans till omloppsbana runt planeten, tog en avskedsbild av Venus i ultraviolett ljus. (Bild: ISAS/JAXA)

Populär Astronomis tjocka decembernummer är äntligen på väg ut i samhället och erbjuder massor med helgläsning om det senaste och mest underbara i universum.

Ändå misstänker jag att många därute bara en astronomisk fråga på hjärnan: vad är den dära lysande fina stjärnan som jag såg när jag gick upp i morse, och vilken stjärna är det som just nu äger på kvällens allt mörkare himlar?

Svaret: Det är Venus som är morgonstjärna och Jupiter aftonstjärna i december 2010 och en bit in i januari 2011. Två planeter alltså, den ena liten som jorden men nära, den andra längre bort men stor.

På forskningsfronten är Venus lika het som alltid: nya beräkningar om svavelsyra i planetens atmosfär visar enligt ESA att nobelpristagaren Paul Crutzens idé om att släppa svaveldioxid i atmosfären för att begränsa klimatförändringarna kanske inte funkar som man skulle önska. Venus var även scenen för veckans mesta rymddrama, då den japanska sonden Akatsuki misslyckades med att inta omloppsbana runt planeten (JAXA, Planetary Society, TT/SvD). Som Astrowebb rapporterar kan det dröja hela sex år innan sonden får en ny chans att placera sig i omloppsbana och börja arbeta. Det är tufft i rymden och Japan får ännu en gång stå ut med en liten sond som får mycket längre tid på sig än väntat att fullfölja sitt uppdrag.