NASA meddelar att sonden Kepler skördat ännu en framgång i jakten på jordlika planeter runt andra stjärnor. I det minst sagt bisarra planetsystemet runt den solliknande stjärnan Kepler-20 bekräftas nu två planeter som är lika små som jorden. Bisarrt, alltså: planeterna ligger alla närmare än sin sol än Merkurius bana runt vår. Det är med andra ord trångt och hett och alldeles galet konstigt i detta lilla solssystem, 1000 ljusår härifrån. Småplaneterna Kepler-20e och 20f tros vara steniga som jorden och Venus, men det är svårt att föreställa sig hur liv skulle klara sig där, och som alltid med Keplers upptäckter ligger planeterna för långt bort för att vi ska kunna få reda på det. Till skillnad från nyss upptäckta Kepler-22b befinner sig ingen av planeterna i Kepler 20:s beboeliga zon. Kanske mest intressant för forskare är frågan om hur ett sådant planetsystem kom till, med stora och små planeter huller om buller så nära stjärnan. Spejsade teorier kan väntas. Mer om upptäckten finns på Keplers hemsida hos NASA, hos Rymdsonder och DN/TT .

1. Varför visas bara dataanimationer och inga äkta bilder på dom så kallade nyupptäckta planeterna? Min teori är att det finns inga bilder på planeterna och hela historien är en propagandalögn.

2. Dom har till och med mätt yttemperaturen på planeten Kepler 22b.Helt sanslöst!! Att dom har mage!
    Väntar på NASA:s nästa fejkade nyhet om att vi har fått kontakt med utomjordisk civilisation. Det flesta kommer naturligtvis att köpa tramset eftersom man kommer att blåsa upp det maximalt. Allt för att lämlarna inte skall fundera alltför mycket på den kollapsande ekonomin.
    Tack för ordet!