Har det funnits liv på Mars? Nu finns det i alla fall hopp om det i form av strövaren Curiosity, som landade på planeten i måndags morse. Nu börjar det komma bilder och uppdateringar på Mars Science Laboratorys hemsida och det ser ut som om fans av Mars kommer att få sitt lystmäte där ett tag framöver. Såhär ser det ut alldeles bakom Curiosity där hon står på svagt sluttande grusig terräng, troligen i utkanterna på ett område där vattenströmmar en gång bredde ut sig likt en floddelta i sanden. Sex kilometer bort och upplysta av solen syns berget Aeolis Mons (även känd som Mount Sharp), som ligger i mitten av Gale-kratern och dit Curiosity ska åka så småningom.

Mount Sharp (Aeolis Mons) bortom Curiositys skugga. Bilden har bearbetats av Emily Lakdawalla vid Planetary Society. Bild: NASA/JPL-Caltech

Den spektakulära och komplicerade nedfärden kunde vi inte uppleva direkt i måndags morse, annat än i forskarteamets ohämmade firande när den var över (och i ansikten på storbildsåskadarna i publiken på Times Square i New York). Men sonden MRO riktade sin bästa kamera HiRise mot rätt ställe och fångade kapseln, fallskärmen och dess nyss bortkastade värmesköld cirka en minut innan landningen. En lika häftig bild som när HiRise plåtade landaren Phoenix’ nedfärd för fyra år sedan.

Kameran HiRise ombord på MRO fångar ett slags lugn under den skräckfyllda nedfärden innan Curiosity kunde öppna ögonen. Klicka på bilden för mer om den. Bild: NASA/JPL/University of Arizona

NASA har också släppt en kort och än så länge lågupplöst videosekvens från nedfärdskameran MARDI ombord på just minuterna då HiRise-bilden togs. En HD-version kommer. Se Curiosity blåsa upp marsdammet!

De svenska medierna gjorde ett bra jobb av förklara varför NASA:s medarbetare verkade så glada – den som ännu undra bör läsa Emily Lakdawallas blogg hos Planetary Society för initierad glädje av den allra bästa sorten. Tummen upp för SvD där Maria Sundin som påpekar varför Mars kan bli viktig för oss i framtiden och Sveriges radio som intervjua mig men letade även fram marsforskarna Ella Carlsson Sjöström i Ekot och Sandra Siljeström i Vetenskapsradion. I en längre intervju i P4 Göteborg berättar Sandra om både Curiosity och europeiska ExoMars, som hon själv arbetar med: lyssna på inslaget hos SR.
Vill du läsa mer om Mars historia och frågan om hur blöt den egentligen har varit? Läs vår artikel om vad landaren Phoenix hittade på Mars 2008, eller denna hög med forskningsartiklar om Mars omstridda förflutna.