Bilder: NASA / JPL-Caltech / Malin Space Science Systems / Texas A&M UniversityPhobos åkte framför Deimos i den 1 augusti, sett med vårt öga på Mars yta, strövaren Curiositys camera Mastcam. (Bilder: NASA/JPL-Caltech/MSSS/Texas A&M University)

Mars har två månar, den potatisformade men stora Phobos och den mindre och mer avlägsna Deimos. Den 1 augusti riktade NASA:s strövare Curiosity sin kamera mot himlen och fångade ett för jordbor ovanligt fenomen: en månpassage då Phobos åkte framför Deimos. Från Curiositys skådningsplats var Phobos en bra bit mindre än vår måne på himlen, ungefär lika bred som en smal månskära. Mars månar är coola delvis därför att de är så annorlunda vår, men också för framtida Marsresor kan de och kännedom om hur de rör sig runt planeten vara viktiga. I våras föreslog astronauten Buzz Aldrin en mellanlandning och bas på Phobos som ett nödvändigt steg om människor ska bosätta sig på Mars i framtiden.
På Planetary Societys blogg förklarar Emily Lakdawalla allt man behöver veta om den märkliga månfilmen och intervjuar Curiosity-forskaren Mark Lemmon om den. Bland annat avslöjar han att Curiosity kommer att titta åter mot natthimlen när komet ISON passerar nära Mars i oktober 2013.
Nyfiken på månarna? Se sonden MRO:s bilder på Phobos och på Deimos.
Mer om Mars blir det i Populär Astronomi 2013/3, som kommer i början av september. Där kan du läsa om vad Curiosity upptäckt om ett av Mars mest spännande gåtor (där kossor spelar en biroll ;-).
Är du uppe på natten innan gryningen kan du själv se Mars på himlen – lågt i öster snett under den mycket ljusare planet Jupiter. Under våren 2014 blir den synlig också på kvällstid.