Astronomer har upptäckt ett underbart och märkligt överdådigt solsystem som ligger bara 40 ljusår från vårt. Vad är det viktigaste när det gäller de nya planeterna?

1 Hitta till källorna om planeterna, och upptäck hur vi vet vad vi vet. Det internationella forskarlaget, lett av belgiske astronomen Michaël Gillon, har rapporterat sina rön i Nature. Hela forskningsartikeln finns att läsa gratis hos ESO. ESO har även ett pressmeddelande på svenska*, och det finns även ett pressmeddelande hos NASA.

Bild: ESO/N. Bartmann/spaceengine.org
Ett litet solsystem med lite väl lågt i tak vad gäller planeternas storlekar. Bild: ESO/N. Bartmann/spaceengine.org

2 Häpna över att ett så litet och vackert planetsystem kan finnas. Röda dvärgen Trappist-1 är oansenlig, liten och mycket ljussvag ljusprick i stjärnbilden Vattumannen. Vi på jorden råkar dock ligger i helt rätt plan för att upptäcka dess (hittills) sju små planeter, alla i samma storleksklass som jorden och som alla upptäcks när de förmörkat stjärnan i mitten. Som till exempel fredagen den 11 december 2015 överraskades forskarna när stjärnan bleknade och ljusnade på ett märkligt sätt som bara kunde tolkas som att en, två, och tre, då okända, planeter korsat siktlinjen samtidigt. I september 2016 var det dags att satsa stort med en treveckors-kampanj med rymdteleskopet Spitzer – och resultaten får vi nu.

Bild: ESO/M. Gillon et al.
Stjärnan bleknar och ljusnar – hur mycket och hur länge avslöjar vilken planet som åkt framför den (grafer t v). I bilden till höger visar systemet ovanifrån. I den gråa zonen skulle flytande vatten kunna förekomma på en planets yta. Tre av planeterna tycks kvala in. Med framtida mätningar kan vi leta riktiga tecken på liv. Bild: ESO/M. Gillon et al.

3 Röda dvärgar är framtiden. Som astronomen Greg Laughlin skriver på bloggen systemic har Trappist-1-planeterna ett mycket långt liv framför sig. Små, svala stjärnor kan blossa upp ibland men lever för det mesta otroligt långsamt. Förväntad livstid för den här lilla stjärnan är tolv biljoner år. Gott om tid för liv att uppstå, om det nu bara är tid som behövs. Teamet som upptäckte denna underbara sjuklöver har planer – med de fyra enmetersteleskop som ska utgöra nya Speculoos-observatoriet i Chile tänker de hitta ännu fler närliggande planeter runt svala stjärnor och bruna dvärgar.

Bild: NASA/R. Hurt/T. Pyle
Familjeporträtt av Trappist-1 och dess sju planeter, som NASA:s rymdkonstnärer föreställer dem. Planeter e, f och g ligger i den beboeliga zonen där temperaturen är lagom för att flytande vatten kan klara sig på en planetyta. Men samtliga planeter väntas alltid ha samma sida mot stjärnan – som månen mot jorden. Om liv an klara sig hos Trappist-1 är villkoren mycket annorlunda än hos oss. Bild: NASA/R. Hurt/T. Pyle

* ESO:s pressmeddelande översattes till svenska av Populär Astronomis Robert Cumming och Tobias Albertsson i sina roller som ESON-representanter för Sverige.

• André Forsberg

Att stjärnor varar länge, det vet jag, men 12 biljoner år är väl ändå att ta i? 12 miljarder år låter lite rimligare.

För övrigt väldigt fascinerande med nyupptäckta exoplaneter!