Om det skulle komma ett förnedrande ögonblick för Pluto så var det nu. Den förra detta planeten, numera dvärgplanet, får rätta sig i leden och få ett småplanetslöpnummer. Från och med nu heter den 134340 Pluto, med en siffra framför som alla andra namngivna småplaneter, exempelvis 1 Ceres, 90377 Sedna och småttingen 36614 Saltis. Ett nytt namn för 2003 UB313, alias Xena, väntas förresten inom en månad.

Detta lär bara spä på irritationen hos de som valt att inte erkänna Plutos nya status — läs mer hos till exempel Vetenskapsnytt. Kontroversen skriver även Karin Bojs om i Dagens nyheter. Hon passar på att konstatera att astronomi handlar inte särskilt mycket om logik. Det handlar om känslor och politik. Verkligen? Den ultramediala frågan om Pluto har visserligen fått igång i alla fall några astronomer, men att astronomin skulle mest handla om känslor och politik är väl att ta i.
Artikel i New Scientist

Rymdfärjan Atlantis då? Fortfarande på marken. NASA meddelar att problem dykt upp med en av fyra motoravstängningssensorer. Ny tid är 17.15 svensk tid på lördagen.

Bild: NASA/ESA