Universums mesta explosioner, gammablixtarna, verkar ha fått tillbaka en del av sin forna mystik. Enligt en knippe artiklar i veckans nummer av tidsskriften Nature var blixtarna från 5 maj och 14 juni inte alls som man väntat sig. Både blixtar var av den långa sorten. En lång gammablixt brukar tolkas som att en tung stjärna har exploderat som en supernova, och lämnat ett svart hål efter sig. Men hos försommarens blixtar fanns inga tecken på någon supernova. Astronomerna bakom de fyra artiklarna tolkar tecknen olika. I synnerhet det danskledda forskarlaget (där svenske Jesper Sollerman ingår) tror att de här underliga blixtar är de första tecken på de stjärnor som hittills diskret kollapsat och bildat svarta hål helt utan vår vetskap. Och de är kanske fler än vi trott.
Pressmeddelande hos ESO